Inflatie leidt tot grote kerstpakketten met eten en fleecedekens

Inflatie leidt tot grote kerstpakketten met eten en fleecedekens

Zowel bedrijven als hun werknemers hebben het afgelopen jaar te maken gehad met de enorme inflatie. Ook kerstpakketten leveranciers stonden voor grote uitdagingen door de gestegen prijzen van de kerstpakketten en personeelstekorten in de inpakcentrales en het transport. Velen van hen waren daarom bang dat er in 2022 minder en kleinere kerstpakketten verkocht zouden worden. Maar gelukkig blijkt niets minder waar. Nu het gros van de kerstpakketten bestellingen binnen is, kunnen zij werkend Nederland en België geruststellen: de kerstpakketten zijn goed gevuld met juist die kerstcadeaus waar men echt iets aan heeft.

Kerstpakketten in crisistijd

Het was dit jaar nog even spannend voor kerstpakketten groothandels. Gamze van Kerstpakketten.pro vertelt dat door de inflatie ook de kerstpakketten duurder werden. 'Door de gestegen energiekosten werd het duurder om de producten die in de kerstpakketten zitten te produceren. Wij moesten de kerstcadeautjes daarom duurder inkopen dan voorgaande jaren. Daarnaast zorgen de gestegen benzinekosten ervoor dat ook het vervoeren van de producten naar de inpakcentrales en van de kerstpakketten naar de klanten meer kost. In het begin verwachten wij daardoor dat er dit jaar kleinere kerstpakketten besteld zouden worden.'

Daar komt nog bij dat andere bedrijven het ook financieel moeilijk kregen. Dat had ervoor kunnen zorgen dat het budget voor kerstpakketten dit jaar lager zou liggen. Maar gelukkig erkennen organisaties tevens de impact dat de inflatie heeft op hun werknemers. Om hen een hart onder de riem te steken, bestelden veel werkgevers daarom juist goed gevulde kerstpakketten voor hun personeel.

Levensmiddelen en fleecedekens in het kerstpakket

Het kerstpakket is dit jaar dus goed gevuld. Maar waarmee? Dat vertelde Vincent van Kerstpakket Webshop onze verslaggever. 'Wij merken dat onze afnemers hun medewerkers nuttige kerstpakketten willen geven. Wij verkochten minder luxe artikelen en gadgets. A-merk foodproducten en fleecedekens zijn deze kerst juist een hit.'

Dit zorgde meteen voor een shift in de verwachte kerstpakketten trends. Daar waar Fair Trade en duurzame kerstpakketten jaar na jaar populairder werden, staan de kerstpakketten dit jaar opeens in het teken van bruikbaarheid. Werknemers die het financieel zwaar hebben, krijgen nu een boodschappentas aan levensmiddelen, zoals chips, nootjes, bier en frisdrank en fleecedekens om zonder gasverbruik de kou af te weren.

Een hart onder de riem

Dit sympathieke gebaar van werkgevers in Nederland en België komt dit jaar uiteraard als geroepen. Een groot kerstpakket met nuttige cadeautjes kan een belangrijk verschil maken voor veel werknemers. En voor bedrijven was het wellicht ook noodzakelijk om hun personeel een hart onder de riem te steken. Ondernemingen in haast alle sectoren kregen namelijk te kampen met personeelstekorten. In de huidige krappe arbeidsmarkt zou het dus wel eens onontbeerlijk kunnen zijn voor bedrijven om wat extra budget vrij te maken voor het kerstpakket.

'Het kerstpakket is een belangrijke blijk van waardering', vertelt Lucien van Kerstpakket Online, 'en wanneer deze ontbreekt, kan dat leiden tot ontevredenheid op de werkvloer.' Volgens Lucien kwamen afnemers die tijdens de pandemie het kerstpakket hadden overgeslagen dit jaar snel weer bij hem terug. 'Als je het kerstpakket overslaat, blijf je dat de rest van het jaar horen.' Juist in crisistijd is het dus een goed idee om te kiezen voor een goedgevuld kerstpakket.