Erg opvallend zijn de aanpassingen aan de M&M-personages niet, maar toch springen ze in het oog eens je erop let: «Het zijn subtiele veranderingen, maar onze klanten merken het wel op», zegt Anton Vincent, voorzitter van Mars Wrigley North America. De focus kwam vooral op het nieuwe schoeisel te liggen. Het vrouwelijke personage Groen krijgt nu sneakers in plaats van mijlenhoge hakken, en de andere vrouw Bruin krijgt lagere hakschoenen. Oranje heeft zijn veters leren slikken, terwijl Rood en Geel eindelijk veters gekregen hebben. De schoenen van Blauw noemt Vincent dan weer «een slechte versie van Uggs.»
Genderinclusief
De veranderingen zullen vanaf nu ook doorgevoerd worden op de verpakkingen van de chocoladekoekjes. Het uiteindelijke doel is dat de focus van de personages meer komt te liggen op hun «persoonlijkheid, dan op hun gender».
De genderbalans – op dit moment zijn er vier mannelijke personages en twee vrouwelijke personages – is ongelijk, maar die herstellen zou «te veel implicaties» hebben zegt Vincent. Mochten ze nog twee extra vrouwelijke personages in de marketing toevoegen aan de olijke bende, dan zou dat ook betekenen dat er twee extra kleuren moeten toegevoegd worden aan de snoepjes. Ze hopen wel om de vrouwelijke personages een prominentere rol te geven in hun marketing ter compensatie.
Groen krijgt zelfvertrouwen
Waar ze wel aan wilden tegemoet komen, was de vraag om van Groen een minder «sexy» personage te maken: in het verleden kreeg M&M de kritiek dat de afbeelding van het personage te seksistisch zou zijn. Het bedrijf gaf haar nu «coole sneakers om haar moeiteloze zelfvertrouwen te reflecteren» zodat ze «beter het zelfvertrouwen en de empowerment reflecteert als een sterke vrouw die voor meer bekend staat dan haar laarzen.» Groen zal ook goede vriendinnen worden met Bruin om «de kracht van vrouwen die vrouwen steunen» te benadrukken. In het verleden zouden Bruin en Groen elkaar namelijk te vaak onderuithalen.
Ook Oranje, een angstig personage, «zal zijn ware zelf leren omarmen» in plaats van zijn angst de overhand te laten nemen. M&M noemt hem «een van de meest herkenbare personages voor de Gen-Z-generatie, een heel angstige generatie.» De rode M&M, die bekend stond om zijn pestgedrag, zal zijn medechocolaatjes nu ook beter behandelen.
Groen niet meer sex-positive?
Online komt er kritiek vanuit verschillende hoeken. Sommige mensen vinden het absurd dat snoepjes een persoonlijkheid toegewezen krijgen tout court en iemand stelt zich de vraag of «iemand zich ooit niet gerepresenteerd voelde door M&M-snoepjes».
Maar andere stemmen rouwen dan weer om het verlies van de witte laarsjes van Groen. Verschillende stemmen uit feministische hoek benadrukken dat vrouwen ook sexy én ‘empowered’ kunnen zijn. Vrouwen mogen zich goed voelen in hun vel en zelfvertrouwen hebben maar zich ook kleden hoe ze willen: «Ik kan niet geloven dat ze hét symbool van de sex-positive female empowerment geruïneerd hebben.»
Of in de woorden van het toonaangevende tijdschrift Rolling Stone: «Laat de groene M&M een vies klein sletje zijn».