De Leonardo DiCaprio Foundation ontstond al in 1998 en probeert sindsdien bewustzijn te creëren omtrent de klimaatcrisis. Vooral de opwarming van de aarde, het behoud van de biodiversiteit en hernieuwbare energiebronnen staan centraal binnen de organisatie. DiCaprio probeert die inzet op meerdere manieren hard te maken en onlangs gebeurde dat nog maar eens op een opmerkelijke manier.
Maison Telmont
De Amerikaanse acteur heeft namelijk voor het eerst geïnvesteerd in een Frans champagnehuis, namelijk Maison Telmont, actief sinds 1912. De keuze voor Maison Telmont was uiteraard niet toevallig: sinds 2017 kunnen hun wijngaarden rekenen op het biologische landbouw-certificaat, een principe dat volledig aansluit bij DiCaprio’s filosofie. Met name het ‘Au nom de la terre’-project van Maison Telmont wist de acteur te verleiden. Dankzij zijn investeringen zal het champagnehuis onder andere kunnen overstappen op flessen die voor 85 % bestaan uit gerecycleerd materiaal, zullen de verpakkingen tot een minimum beperkt kunnen worden en zal het transport richting de Verenigde Staten vanaf 2024 kunnen verzorgd worden door Neoline zeilboten, wat de ecologische voetafdruk van dat transport danig verkleint. Tegen 2025 zouden alle 400.000 flessen die Maison Telmont jaarlijks produceert volledig biologisch moeten zijn. Proeven? Vanaf 43 euro haal je zelf een fles in huis.