In juni vorig jaar testte Nestlé al de verkoop van de vegan KitKat V, onder meer in Nederland. Voor de plantaardige versie van de chocoladereep gebruikt de voedingsproducent rijst als een alternatief voor melk. Het gaat om een van de grootste lanceringen van een veganistisch alternatief van een gekend merk. De ontwikkeling van het product nam twee jaar in beslag.
Iets duurder
De plantaardige versie zal weliswaar iets meer kosten wegens duurdere ingrediënten en strengere hygiëneregels, klinkt het. Tijdens de proefperiode vorig jaar rekende Nestlé omgerekend ongeveer een euro voor een reep, tegenover ongeveer 80 cent voor de normale versie.
Volgens het financiële nieuwsagentschap Bloomberg is de vegan chocolademarkt zowat 533 miljoen dollar waard, en zal dat binnen tien jaar opklimmen tot zowat 1,4 miljard dollar. Nestlé start met een productie van 300 ton vegan KitKats. Bij de klassieke KitKat loopt dat jaarlijks op tot tienduizenden tonnen voor gans Europa.