Product placements zijn kort gezegd een (niet zo) subtiele vorm van reclame. Net zoals de reclameblokken tussendoor is het een manier voor een merk om zichzelf in de kijker te zetten. Voor de makers is het dan weer een welkom zakcentje, waardoor ze hun productie verder op punt kunnen stellen. Een win-win situatie voor beide partijen dus en dat merk je ook aan de cijfers.
Gemiddeld genomen bevat een serie namelijk niet minder dan 49,36 product placements, zo blijkt uit een studie van Sortlist. De populairste categorie is kleding, op de voet gevolgd door non-alcoholische en alcoholische dranken. Het populairste merk is echter Apple, met Nike op de tweede plaats. En als je dacht dat 49,36 product placements per serie veel was, denk je maar beter twee keer na. Deze series gaan met erg veel gemak over dat aantal heen.
Top tien series met meeste product placements
1. ‘The Office’: 1.448 product placements
2. ‘Seinfeld’: 867 product placements
3. ‘Sex and the City’: 806 product placements
4. ‘Friends’: 773 product placements
5. ‘Ballers’: 651 product placements
6. ‘Billions’: 614 product placements
7. ‘Superstore’: 594 product placements
8. ‘Cobra Kai’: 412 product placements
9. ‘Silicon Valley’: 401 product placements
10. ‘Stranger Things’: 330 product placements