Belgo is een Belgisch biermerk in Vietnam. Om de traditie van het Belgisch bierbrouwen zoveel mogelijk te respecteren heeft het merk een eigen brouwerij in het Aziatisch land en verscheept het verse ingrediënten vanuit België om zijn bier te brouwen. Natuurlijk ligt de prijs van Belgo dan ook hoger dan eender welke pils op de Vietnamese markt. Om zijn bier meer op de kaart te zetten, heeft Belgo een opmerkelijke marketingstunt gelanceerd.
«We wisten dat, in een markt waar bieren makkelijk verkrijgbaar zijn, we moeten opvallen met onze persoonlijkheid zodat mensen ons bier proberen», aldus Belg Gauthier Lagasse, CEO en co-founder van Belgo.
Ho Chi Minhstad
Het biermerk lanceerde een automaat waar je eender welk bierblikje in kan werpen en een frisse Belgo terugkrijgt. Deze vorm van bier als betaalmiddel voor bier sprak lokale Vietnamezen en expats meteen aan. «Bierliefhebbers gingen massaal op zoek naar goedkope biertjes in lokale supermarkten, om ze vervolgens om te ruilen voor een Belgo zonder er écht voor te moeten betalen», aldus Belgo in een persbericht.
De promotie werd gelanceerd op de meest prominente boulevard in Ho Chi Minhstad, de grootste stad van het land. In drie restaurant met een Belgische keuken was het eveneens mogelijk om bieren te wisselen.