Het Franse modehuis Christian Dior is in topvorm dankzij Belgisch talent. Bij de vrouwencollecties leidt Raf Simons de befaamde ateliers, op de make-up afdeling mag Peter Philips zijn stempel drukken. Maar de Belg met de meeste Dior-ervaring is ongetwijfeld Kris Van Assche. De 38-jarige ontwerper staat al sinds 2007 aan het roer van één van de meest prestigieuze mannenlabels: Dior Homme. Afgelopen weekend presenteerde hij de wintercollectie 2015-2016. Goed voor 15 minuten pure magie op de catwalk en meteen ook één van de meest besproken défilés. Sterrenstatus of niet, wij strikken een opvallend nuchtere en bescheiden Kris Van Assche voor een exclusief gesprek na de show.
Toen je afstudeerde aan de Antwerpse modeacademie in 1998 bestond Dior Homme nog niet. Had je ooit in je wildste dromen kunnen vermoeden dat je in de voetsporen van Christian Dior zou treden?
Ik hoopte dat. Als je uit de academie komt, zijn dat jeugddromen. Had ik het verwacht? Nee. Had ik het gehoopt? Ja.
In het midden van de catwalk zat een symfonisch orkest van 32 muzikanten, in maatpak en met witte sneakers. Een statement?
Ze speelden The Landsc Apes' van Koudlam. Het symboliseerde perfect mijn werk bij Dior, waar ik eveneens klassieke instrumenten gebruik om iets radicaal modern mee te creëren. In mijn ateliers hanteer ik dezelfde aanpak. Ook daar gebruik ik traditie om met iets nieuws te maken. Vergelijk het met een muzikant die een modern nummer brengt met klassieke instrumenten.
We zagen tal van broches waarin bloemen zijn verwerkt. Ga je de romantische toer op?
Het is niet omdat ik romantische elementen in mijn collectie verwerk, dat het geheel niet modern of echt kan zijn. Net zoals formele kleding ook sportief en dynamisch kan ogen. Deze collectie is het resultaat van een uitgebreide denkoefening over wat moderne elegantie zou moeten zijn. Ik had vanaf het begin een heel moderne en elegante show in gedachten. Met kledingstukken waarmee je naar de opera kan gaan, maar dan niet op de klassieke manier. Ik ben vertrokken vanuit de vraag hoe iemand dat anno 2015 zou doen. Naar wie zou ik in de straat omkijken? Wie zou ik als modern en elegant omschrijven? Dat was het uitgangspunt. De dag van vandaag geniet de droomman van Dior van zowel opera als moderne dans van bijvoorbeeld Anne Teresa De Keersmaeker. Hij weet waar hij een goed kostuum of hemd kan vinden, maar is eveneens geïnteresseerd in het nieuwste paar sneakers en in technologie. Maar het gehele plaatje moet kloppen.
Je speelt soms zeer prominent met kleur, maar ook met subtiele details op de schoenen?
De kleuren zagen we vooral in het breigoed, op een heel technologische manier. Het lijkt wel mesh waar sneakers van gemaakt worden. En die kleine strepen op de schoenen geven alles een heel dynamisch effect. Ik wilde een dynamische tailleur, voor mannen die weten waar ze naartoe gaan.
Het is een tijdje geleden dat je begonnen bent bij Dior. In het begin was dat stresserend, maar vier jaar geleden vertelde je dat je een zekere routine had gevonden. In welke fase zit je nu?
Ik doe mijn job hier doodgraag en ik denk dat je dat ook wel ziet. Er vindt hier een harmonieuze samenvloeiing plaats. Sportieve elementen in een tailleur verwerken lukte perfect in mijn eigen label, maar nu werkt het ook bij Dior. De pre-collecties nemen steeds meer tijd in beslag en het ritme ligt heel hoog. Dat is best wel spannend. Als ik het over dynamische silhouetten heb, dan is het ook een beetje autobiografisch. Maar het loopt goed. Het is echt wel nodig om een beetje optimistisch te blijven, om de moed er in te houden. The sky is the limit voor mij. Ik kijk al uit naar de volgende collectie; niet meteen vandaag, maar morgen.
47 silhouetten toonde je hier vandaag, dat is niet niks.
Klopt. Dat is puur toeval, maar dat kan ik natuurlijk niet zeggen. Meneer Dior is in 1947 begonnen, 47 is een geluksgetal, dus 47 silhouetten. Voilà.
Wie is de Dior man? Is hij zoals het model dat je op de catwalk stuurt?
Ze wilden allemaal graag hun kleren houden, dus dat is alleszins een goed teken. Er is meer dan één Dior man. Er zijn jonge mannen van 20 die bij ons kleren komen halen. Er zijn mannen van een zekere leeftijd en die hebben verschillende noden. Maar dat loopt allemaal door elkaar. Je zou er soms van versteld staan welke man welk stuk kiest. Daar vergis ik me soms zelf ook wel eens in. Ik werk voor een zeer brede groep van mannen. Dat is wel interessant.
Krijg je veel reacties op het feit dat Dior in Belgische handen is?
Ik denk dat dat vooral in België heel hard aanslaat. Ik ben nooit met mijn nationaliteit bezig geweest en daar is buitenlandse pers ook niet echt mee bezig. Ik krijg die vragen alleen van Belgische journalisten en ik zie natuurlijk ook in Belgische kranten wat een gedoe dat allemaal is. Ik denk niet dat Peter Philips, noch Raf Simons daar wakker van liggen. Wij proberen gewoon onze job zo goed mogelijk te doen en we doen dat niet met een paspoort.
Maar jullie hebben geen taalprobleem?
Nee, absoluut niet. We praten allemaal Engels (lacht). Nee, natuurlijk niet.
Je zet hier iets nieuws neer en soms worden dergelijke zaken zéér snel gekopieerd door streetbrands. Hoe ga je daar mee om?
Het visuele kopiëren daar kan je niet tegen op. Dat maakt geen verschil. Of ik mij daar nu ziek in maak of niet. Visueel wordt alles zeer snel gekopieerd. Kwalitatief wil ik ze er wel es aan zien beginnen. Ik leg me daarbij neer. Mensen met oog voor originaliteit en kwaliteit gaan niet voor de kopie. Dat is met design, kunst en mode allemaal zo. Je moet je daarbij neerleggen.
Je staat hier strak in het pak. Hoe ijdel ben je zelf?
Ik werk hier vandaag hé. Ik vertegenwoordig Dior en ben daar heel trots op. Als ik zeg dat ik kostuums modern wil houden, dan zijn dat geen ijdele woorden. Dan geloof ik dat ook zelf. Daarom draag ik ook één van mijn bodywarmers, het is ook gewoon veel warmer. IJdel? Ik ben trots op wat ik doe. De werklast ligt heel hoog, de verwachtingen liggen heel hoog. De hele wereld komt hier met bazooka's naar mij kijken. Als dat allemaal goed gaat, mag ik daar trots op zijn. Maar ik ben ook enorm fier op mijn team, dat moet wel duidelijk zijn.
Hoe gaat het met je eigen label Kris Van Assche, KVA, krijgt dat voldoende licht of staat het in de schaduw van Dior Homme?
Het krijgt niet voldoende licht en ik probeer daar ook echt wel een mouw aan te passen. Ik ben aan het praten met nieuwe investeerders om te zien hoe we meer licht kunnen werpen op die collectie want ik werk daar even hard aan. Dat verdient meer aandacht ja.
Arne Rombouts