In vergelijking met onze Europese buren loopt België achter op het gebied van ecologische en duurzame geschenken. Spanje (74%), Italië (66%) en Duitsland (65%) zijn net iets meer meer geneigd om voor groen te gaan. Daar tegenover staat 45% van de Belgen. We blijven echter sceptisch aangezien 44% van de Belgen denkt dat duurzaam kopen geen verschil zal maken. De Belgen komen in deze categorie op de tweede plaats na de Britten. Zij zijn (voor 47%) niet bereid om de moeite te doen om duurzamer te zijn tijdens populaire consumptieve feestdagen.
Liefde delen
Wat echter wel duidelijk is, is de opmerkelijke stijging in het vieren van Valentijnsdag met niet alleen partners, maar ook met vrienden en kinderen. In heel België verspreidt meer dan de helft (55%) liefde door geschenken naar hun vrienden te sturen, en 64% viert ook Valentijnsdag met hun kinderen. Een trend die ook in Europa wordt bevestigd. Vanwege meerdere lockdowns en maatregelen van de overheid over de hele wereld in de afgelopen twee jaar, is Valentijnsdag nog meer een moment geworden om alle soorten liefde te vieren.
Het is de gedachte die telt
Met deze nieuwe mentaliteit en de wens om waardering voor elkaar te tonen, is 85% van de Europeanen het erover eens dat het belangrijk is dat hun Valentijnscadeau, wat het ook mag zijn, een weerspiegeling is van hun liefde. In België is dat 82%, en nog eens 71% vindt dat hun cadeau lang moet meegaan. Al één vijfde van de Belgische respondenten heeft een cadeau gegeven dat een leven lang meegaat - zoals bijvoorbeeld een boom. Het is een cadeau dat staat voor groeiende liefde met een blijvende positieve impact op onze planeet.