Het spreekt voor zich dat al die fietspaden niet zomaar als paddenstoelen uit de grond schieten. De ontwikkeling van fietspaden en -infrastructuur (bruggen, tunnels, fietsparkings aan treinstations...) in België kadert in het Europese herstelplan NextGenerationEU. Dit plan werd opgezet om de economie niet alleen nieuw leven in te blazen, maar ook te transformeren, en in het bijzonder om onze mobiliteit te herdefiniëren. Er werd dan ook meer dan 1,3 miljard uitgetrokken voor 19 mobiliteitsprojecten in België. Enkele van de vele voorbeelden daarvan zijn de vernieuwing van 1.351 km fietspaden en de aanleg van 139 km nieuwe fietspaden in Vlaanderen, alsook de aanleg van een 27 km lang fietsnetwerk van Waals-Brabant tot Brussel. Het doel is eenvoudig: fietsen stimuleren en tegelijkertijd de CO2-uitstoot verminderen. En daar houdt de steun niet op, legde Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie voor de Green Deal die zelf ook Brussel met de fiets doorkruist, onlangs uit: «In 2020 hebben de Europese regionale fondsen meer dan 2 miljard euro vrijgemaakt voor de aanleg van fiets- en wandelpaden in heel Europa, tegenover 700 miljoen euro in de vorige financieringsperiode. In de huidige periode, die loopt tot 2027, zal de meer dan 3 miljard euro van het Cohesiefonds leiden tot ruim 12.000 kilometer fietsinfrastructuur.»