In het eerste kwartaal van 2023 zag Spotify het aantal betalende klanten oplopen tot 210 miljoen, van 205 miljoen eind 2022. Het totale aantal maandelijks actieve gebruikers ging van 489 miljoen naar 515 miljoen. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2022 ging het om toenames met respectievelijk 15 en 22%.
De omzet tijdens de eerste drie maanden steeg op jaarbasis met 14% tot 3,0 miljard euro. Het bedrijfsverlies bedroeg 156 miljoen euro, waarmee Spotify het beter deed dan de 186,2 miljoen euro waar analisten volgens Bloomberg op hadden gerekend.
Investeringen in podcasts
Tijdens het tweede kwartaal verwacht Spotify dat het aantal betalende klanten verder zal oplopen tot 217 miljoen en het aantal maandelijks actieve gebruikers tot 530 miljoen.
Het bedrijf heeft het afgelopen jaar zijn uitgaven in domeinen als podcasts sterk verhoogd, omdat het probeert originele inhoud te creëren. Spotify zegt dat het ongeveer 70% van zijn inkomsten betaalt aan houders van muziekrechten.
Het bedrijf beleefde zijn «sterkste eerste kwartaal sinds de beursgang in 2018» en de op één na grootste groei van maandelijkse actieve gebruikers in zijn geschiedenis, zei CEO Daniel Ek op Twitter. Hij kreeg felicitaties van Tesla-CEO Elon Musk.