De film draait rond een gearrangeerd huwelijk in Pakistan. Wat heb jij als Westerse vrouw opgestoken van die traditie?
Heeft de film jouw visie op de romantische cultuur in het Westen veranderd?
«Het hele circus van dating-apps speelt ons steeds meer parten. Die aanpak kan heel teleurstellend zijn. Niet altijd natuurlijk, maar ik weet niet of het Westen de rest van de wereld veel lessen moet geven over geluk. Wij worden geacht om vòòr een bepaalde leeftijd een perfecte partner te vinden, volgens een schema dat gezin, carrière en passies combineert, en dat geeft enorm veel druk. Maar de film wil geen oordeel vellen of kiezen tussen levensstijlen. Het idee is eerder om de clichés over beide kanten te doorbreken.»
De film put veel humor uit de botsing tussen de Britse en de Pakistaanse cultuur. Hoe zie jij dat?
«De humor komt spontaan voort uit de verschillende situaties bij Zoe en Kazim thuis. Hij heeft eerder conservatieve ouders, zij heeft een compleet chaotische moeder, gespeeld door Emma Thompson. Wat het allemaal nog heerlijker maakt, is dat die twee families van bij het begin enorm goed met elkaar kunnen opschieten. Het is net omdat ze extreem eerlijk zijn met elkaar in plaats van zichzelf vijandig op te stellen dat het er zo hilarisch aan toegaat.»
Emma Thompson, de naam is gevallen. Hoe voelt het om naast zo’n komische legende op de set te staan?
«Met haar schiet je voortdurend in de slappe lach, dat kan ik je verzekeren. Ze tilt alles wat ze aanraakt naar een hoger niveau met haar humor en haar acteerspel. Ze is de ideale actrice om een onhandige persoon te spelen die constant culturele kemels schiet. (
De fotoreportage die Zoe maakt, heet ‘Love Contractually’, een knipoog naar de beroemde romantische komedie ‘Love Actually’. Hadden jullie nog andere woordspelingen in gedachten?
«Ik had ‘Pretty Man’ voorgesteld, maar ze vonden dat het te weinig deed denken aan ‘Pretty Woman’. Kazims suggestie was ‘My Best Friend’s Funeral’, waar verrassend genoeg niemand voor te vinden was. (
Romantische komedies vinden zelden nog de weg naar de bioscoop, maar op de streamingplatforms blijven ze wel populair. Wat vind jij daarvan?
«Het fijne aan die platforms is dat veel verhalen die vroeger in de prullenmand zouden gevallen zijn daar toch een thuis vinden. Het format van een serie is bovendien heel geschikt voor romantiek en karakterontwikkeling, de twee basiselementen van een romantische komedie. Ik ben ervan overtuigd dat het op zijn beurt een positieve invloed heeft op de bioscopen, want we zijn het door streaming intussen gewoon om verhalen te zien met meer diversiteit en nuance.»
‘What’s Love Got to Do with It?’ speelt vanaf vandaag in de zalen.