Na Out of The Furnace' is Hostiles' al je tweede samenwerking met regisseur Scott Cooper. Het is een harde, intense film. Net als je personage, kapitein Blocker. Hoe heb je deze rol voorbereid?
"Zoals voor elke rol was het voor mij heel belangrijk de geschiedenis van mijn personage te kennen. Ongeacht of het publiek die kent of niet. Zo ben je altijd klaar als je moet improviseren. Dat kan altijd gebeuren, hoe goed het scenario ook is. Samen met Scott heb ik heel zijn verleden gereconstrueerd. Hij is een man die zijn hele leven gevochten heeft, eerst in de Burgeroorlog en daarna tijdens de Amerikaans-indiaanse oorlogen. Hij kent niets anders. Dit verhaal gaat over zijn poging om terug naar de mensheid te keren. Ik moest heel wat praktische dingen leren: hoe je een wapen gebruikt terwijl je paardrijdt, hoe een legerkapitein werkt "
Je hebt zelfs de Cheyenne-taal geleerd.
"Toen Scott en ik beslisten dat de kapitein Cheyenne moest kennen, was dat vooral een cinematografische keuze. Maar toen ik Chief Phillip ontmoette, het opperhoofd van de Cheyenne van het noorden, was ik erg onder de indruk. Een ongelofelijke man. In het begin wou hij trouwens niet meewerken."
Hij wou niet?
"Nee (lacht)! Hij zei me: Om de taal te spreken, moet je eerst de cultuur begrijpen.' Het was een soort van test, maar in positieve zin. We hebben lange gesprekken gehad, waarin hij me veel geleerd heeft over zijn cultuur. Dat heeft de film enorm verrijkt, want het bracht me op een heleboel ideeën. Het was echt een geweldige ervaring."
De film speelt zich af in 1892, maar is tegelijk ook erg actueel. Een man die zijn racisme en onverdraagzaamheid moet overwinnen.
"We hebben de film gedraaid voor de Amerikaanse verkiezingen en de brexit. Ik had nooit gedacht dat dat allemaal zou gebeuren! Aanvankelijk was ik gewoon gefascineerd door het verhaal. En het was inderdaad een schok om het resultaat te zien, de haatdragende taal die het land verdeelt... Dat discours is er altijd al geweest, alleen heeft iemand het plots aanvaardbaar gemaakt. Ik denk dat mensen daarom altijd teruggrijpen naar de western. Het is een heel speciaal tijdperk in de bouw van Amerika. Geweld zit diepgeworteld in de Amerikaanse geschiedenis."
Als blanken zijn we vaak minder gevoelig voor hoe mensen afgebeeld worden. Wat Hostiles' zo interessant maakt, is dat het verhaal ook verteld wordt vanuit het standpunt van de indiaan.
"We wilden vooral geen oudbakken western maken over de goeien tegen de slechteriken. Westerns wijken tegenwoordig meer en meer af van de traditionele stijl. Een goeie film is wanneer je voelt dat er buiten het scherm een heel universum is, waarvan je maar een klein deel te zien krijgt. En als acteur gaat er voor mij niets boven acteurs ontdekken die je nog nooit gezien hebt. Dat is de ultieme ervaring."
Je probeert zelf ook helemaal te verdwijnen achter elke rol.
"Dat hoop ik wel, ja."
Ben je je bewust van het imago dat je uitstraalt als acteur?
"Ik heb zoveel verschillende rollen gespeeld. Sommige waren een succes, andere niet. Ik denk daar niet over na. Dat verhindert je alleen maar om nieuwe dingen te proberen. Welk beeld mensen ook van me hebben, het is het juiste. It's all good." (lacht)
Elli Mastorou