Een spannend mysterie rond een groep personages op een eiland, dat klinkt als een bekend boek van Agatha Christie. Wat waren jullie inspiratiebronnen voor ‘Twee zomers’?
Tom Lenaerts: «… kom je altijd uit bij Agatha Christie. Of bij Hitchcock.» (
Paul: «Als het een spannende serie geworden is, komt het ook omdat Tom en ik wel van een uitdaging houden. We wisten dat we zouden samenwerken met Netflix, en we wilden iets maken waar de mensen naar zouden blijven kijken.»
Er worden enorm veel thrillerseries gemaakt. Hoe wilden jullie je onderscheiden?
‘Twee zomers’ deed me ook aan Agatha Christie denken omdat de reeks net zoals pakweg ‘Death on the Nile’ een beroep doet op een grote groep bekende acteurs.
Koen De Bouw, Kevin Janssens, Tom Vermeir, Herwig Ilegems, Ruth Becquart, An Miller, Inge Paulussen, dat kan toch tellen?
Tom: «Volgens mij mogen we de komende 30 jaar echt gerust zijn wat dat betreft. Er zitten in Vlaanderen nog heel veel goede jonge acteurs. Neem nu zo’n scène als die verkrachting, die een centrale rol speelt in dit verhaal. Dat is letterlijk ‘in je blootje’, en toch heel heftig. Ik ben heel blij en dankbaar dat al die acteurs zich zo gesmeten hebben.»
Hebben jullie gezocht naar jongere acteurs die op de oudere versie van het personage zouden lijken?
Tom: «Nee, dat zou een hopeloze zoektocht geweest zijn. Ook daar hebben we gewoon gezocht naar de beste acteur. We zijn vertrokken vanuit de overtuiging dat je als kijker liever gelijkenissen gaat zoeken dan verschillen. Ik denk dat de menselijke geest automatisch zo werkt. Op de juiste momenten weet je volgens mij ook wie de jonge versie is van welk ouder personage, ook al is dat zeker in de eerste afleveringen niet altijd evident. We hebben geprobeerd om dat zachtjes en geschraagd op te bouwen. Je hoeft niet van bij het begin te weten wie wie is. Bij een reeks als ‘De mol’ legden we ook niet van bij de eerste aflevering de focus op alle kandidaten.»
Vanaf 6 februari op Eén en VRT.nu, later dit jaar ook op Netflix.
Twee zomers ****
30 jaar nadat ze voor het laatst samen de zomer hebben doorgebracht houdt een groep jeugdvrienden een reünie. Vlak voor het vertrek krijgt één van hen echter een verontrustend bericht: een compromitterend filmpje van iets wat destijds is gebeurd. Als hij geen losgeld stort, dreigt de boodschap, zullen die beelden verspreid worden. De afzender is anoniem, maar het moet iemand van die vriendengroep zijn. Zo begint een lang weekend waarin vele maskers zullen afvallen. De zonnige locatie van ‘Twee zomers’ clasht met de donkere thema’s die de venijnige psychologische thrillerserie in petto heeft. De reeks wisselt voortdurend af tussen heden en verleden en spit zo beetje bij beetje de waarheid naar boven. De vraag is alleen of gerechtigheid per se altijd het beste idee is. ‘Twee zomers’ steunt op een unaniem sterke cast van onbekende jonge en bekende oudere acteurs, maar als we er iemand mogen uitpikken, geven we toch een speciale vermelding aan An Miller in de rol van Romée.