Blumhouse is het productiebedrijf achter onder meer ‘Paranormal Activity’ en ‘Insidious’. Hoe ben je bij hen terechtgekomen?
Eén origineel aspect van de film is in elk geval dat zowat alle hoofdpersonages oud zijn. Heb je daarvoor moeten vechten?
«Veel productiebedrijven naar wie we het script stuurden hadden daar wel een probleem mee. Zij vonden dat we de focus moesten leggen op de kleinzoon, of dat we het verhaal moesten verhuizen naar een psychiatrische instelling zodat we het over jongere personages konden hebben. Amazon en Blumhouse hadden gelukkig wel het lef om er helemaal voor te gaan.»
Je regiedebuut ‘Soulmate’ ging over zelfmoord, ‘The Manor’ gaat over Parkinson, dementie en euthanasie. Je houdt duidelijk van stevige thema’s.
«Ik ben een plezierige persoon, ja. (
RECENSIE THE MANOR*
Zijn ouderdom en dementie dankbare onderwerpen voor horror? De vraag stellen is hem beantwoorden. We zijn allemaal bang voor de dood, en al zeker voor de aftakeling die er doorgaans aan voorafgaat. In ‘The Manor’ lijdt de 70-jarige Judith aan de ziekte van Parkinson, waarop haar dochter haar naar een zeer gotisch ogend rusthuis stuurt. En daar (zo gaat dat dan) zijn vreemde dingen aan de hand. De Belgische regisseur/scenarist Axelle Carolyn komt niet bijzonder origineel uit de hoek, maar dat hoeft niet per se problematisch te zijn. Veel erger is het feit dat ze niet eens de moeite doet om er een samenhangend geheel van te maken en elke hint van het mysterie in neonletters op het scherm laat flikkeren. ‘The Manor’ lijkt te denken dat de kijker zelf al dementeert en dus alles zal slikken. Je verdient beter.