Met inmiddels al drie deelnames doet Merel Baldé - Merol voor de vrienden - het niet slecht in ‘De Slimste Mens’. In een interview met Humo vertelt de Nederlandse zangeres van onder meer ‘Hou je bek en bef me’ dat het vaak alles of niets is bij haar. Dat geldt ook voor haar drinkgedrag. «Ik hou van wijn, maar dat is niet echt iets voor in een club. Dus: vooral bier. En ik ben het type dat tussendoor komt aanzetten met een rijtje tequilashots voor het hele gezelschap. Ik ben geen thuisdrinker: alcohol is voor mij gelinkt aan uitgaan. En dan mag het weleens stevig, ja. Ik ben vaak in overwegend mannelijk gezelschap - jongens die dankzij hun lichaamsbouw kunnen blijven hijsen. Er komt dan altijd weer een moment waarop het verstandig zou zijn om spa rood te drinken, maar dat doe ik dan niet. Het is heel erg alles of niets bij mij», klinkt het.
Nachtelijk bezoek aan buurman
De 30-jarige spring-in-‘t-veld herinnert zich een moment waarop ze te veel gedronken had en iets bizars deed. «Ik was thuisgekomen, naar bed gegaan, en vervolgens in mijn slaap weer opgestaan en een verdieping hoger bij de buurman in bed gekropen. Ik kende hem gelukkig wel, zodat het geen onveilige situatie was, maar toch... Het is wel een beetje een zorgwekkend verhaal, niet? Maar net zo goed kan ik er wel nog altijd uitbundig om lachen», vertelt ze.
Buiten de lijntjes kleuren
Dat hoeft voor haar niet elke dag te gebeuren, maar ze mist wel die gekke toestanden die er nu door corona minder zijn. «Uit de bocht vliegen, van het paadje gaan: dat mis ik nog altijd. Corona heeft ons tot zoveel voorzichtigheid gedwongen. En terecht, natuurlijk. Maar het begint wel te wegen. Een stad heeft een dag- én een nachtleven nodig. En zelf vind ik het lekker om af en toe niet binnen de lijntjes te lopen, om even de lelijkheid in mezelf op te zoeken. Niet dat ik leef van uitspatting naar exces, hoor. Ik word in alles net veel matiger. Vroeger had ik intense vreetbuien, die zijn er nu nog zelden. En ook met drank doe ik vooral voorzichtig. Ik heb ook een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Als ik de volgende dag een optreden heb, ga ik niet uit - dat zou ik ontzettend egoïstisch vinden tegenover de mensen die een kaartje gekocht hebben om mij aan het werk te zien», besluit ze.