«Leven zonder auto? Dat doe ik nu al 5 jaar, met de glimlach»

«Leven zonder auto? Dat doe ik nu al 5 jaar, met de glimlach»

In Brussel leven zonder auto? Voor sommige mensen is dat ondenkbaar, voor anderen de gewoonste zaak van de wereld. De 31-jarige Brieuc behoort sinds een tijdje tot de tweede categorie: «Ik was nog jong toen ik in de horeca begon te werken en rond 2 of 3 uur ’s nachts thuis moest zien te geraken. Dat betekende wachten tot een collega me naar huis bracht. Dus haalde ik mijn rijbewijs en kocht ik een autootje om sneller thuis te zijn. Maar ik merkte al snel dat ik mijn wagen alleen ’s nachts gebruikte; de rest van de tijd reed ik met de fiets. Toen ik in een andere sector ging werken, besloot ik om een einde te maken aan alle kosten en overlast die een auto met zich meebrengt. Ik vroeg meteen de Brussel’Air-premie aan. Het milieu en de luchtkwaliteit in Brussel gaven voor mij de doorslag.»

Mijn auto beheerst niet langer mijn leven

Als je je nummerplaat laat schrappen, kom je in aanmerking voor de Brussel’Air-premie die je aan een hele reeks mobiliteitsalternatieven kunt besteden. Zo reis je twee jaar lang gratis en à la carte door Brussel. Een mooi aanbod, dat zelfs de meest verknochte autobezitter over de streep kan trekken.

«Ik heb er geen ogenblik spijt van gehad. Gedaan met stressen omdat je geen parkeerplaats vindt of uitzoeken hoe je de files vermijdt. En ik heb geen schuldgevoel meer omdat ik alleen rijd in een auto voor vier! Mijn smartphone is nu mijn reisgezel, met alle apps die ik nodig heb. Afhankelijk van mijn traject en wat ik moet vervoeren stap ik vlot van mijn fiets op een MIVB-bus of gebruik ik een deelauto. De premie blijft uiteraard niet eeuwig geldig, maar ik heb er wel een heel ander beeld van reizen in de stad door gekregen.»

Hoe de Europese Unie de «modal shift» in het verkeer steunt

Lire la suite

Mobiliteit en luchtkwaliteit in de stad zijn bepalend voor de leefbaarheid van Europese steden. De Brussel’Air-premie bestaat al een tijdje, maar is doorheen de jaren grondig aangepast. Zo draagt de EU financieel bij tot dit mobiliteitsbudget, dat rekening houdt met het gezinsinkomen. Het budget kan gebruikt worden voor een waaier aan diensten en aanbiedingen: MIVB, Cambio, Poppy, Villo!, Taxi Victor, enz.

De EU steunt ook De Lijn, die haar vloot «groene» bussen verder uitbreidt. Zo heeft de Vlaamse vervoersmaatschappij, met steun van het Europese herstelplan, 60 elektrische bussen besteld die nog in de loop van 2023 in gebruik worden genomen. Het resultaat van een groenere vloot? Een daling met 40% van het dieselverbruik! In Wallonië krijgen de inwoners van Charleroi het makkelijker door de uitbreiding van de metro tot Gilly, met 8 nieuwe stations. Ook het gloednieuwe gezondheidscentrum, het Grand Hôpital de Charleroi, zal hierdoor bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. En daar heeft iedereen baat bij!

Ontdek hoe het herstelplan van de EU de mobiliteit en modal shift in België ondersteunt!

184058 Metro_TM_1Metro_TM_4