De Museumpas, waarmee je een jaar lang toegang hebt tot meer dan 220 Belgische musea, bestaat vier jaar. Er werden ondertussen al 350.000 abonnementen verkocht, die goed waren voor zo’n anderhalf miljoen bezoeken. Om te achterhalen welke impact de abonnementsformule heeft op het aantal museumbezoeken en de inkomsten voor musea, voerde het Nederlandse onderzoeksbureau SEO Economisch Onderzoek een grootschalige bevraging uit bij ruim 3.000 museumbezoekers.
Ambitie waargemaakt
Uit het onderzoek van SEO blijkt dat personen met een Museumpas 4,1 keer vaker naar musea gaan. Dat is de zogenaamde «meerbezoekfactor», een getal dat aangeeft hoeveel bezoeken exclusief zijn toe te schrijven aan de museumpas. «De Museumpas heeft als missie om meer mensen vaker naar musea te doen gaan. We kunnen vier jaar na de lancering met zekerheid stellen dat we die ambitie waarmaken», zegt Erika T’Jaeckx van museumPASSmusées.
Meer museumbezoeken, betekent automatisch ook meer inkomsten voor de musea. De deelnemende musea ontvangen een retributie op alle bezoeken met de Museumpas en krijgen een commissie op de verkoop van passen. Dat leverde de musea in 2021 in totaal 2,46 miljoen inkomsten op vanuit museumPASSmusées, waarvan 1,8 miljoen toe te wijzen is aan de extra bezoeken die museumpashouders afleggen.