MOVIES. Matt Damon duelleert tot de dood in ‘The Last Duel’ «Ben Affleck en ik hadden schrikom dit script te schrijven»

MOVIES. Matt Damon duelleert tot de dood in ‘The Last Duel’ «Ben Affleck en ik hadden schrikom dit script te schrijven»
Foto Disney

‘The Last Duel’ bekijkt het ware verhaal vanuit drie standpunten. Is dat van de vrouw, Marguerite, het belangrijkste?

Matt Damon : «Ik denk het wel. Het concept is dat de wereld van de vrouwen tijdens de eerste twee delen van de film compleet genegeerd wordt. In die tijd schreven de mannen hun eigen bezigheden nauwgezet op, maar niet wat de vrouwen deden. Ben en ik, die ons op de verhalen van de mannen concentreerden, konden ons dus baseren op het boek dat aan de basis ligt van de film. Voor het verhaal van Marguerite hebben we een beroep gedaan op Nicole Holofcener, en zij heeft die wereld grotendeels moeten verzinnen.»

Uiteindelijk draait het uit op een duel, en dat is bijzonder brutaal. Hoe waarheidsgetrouw is die finale?

«Er bestaat een exact verslag van dat duel, omdat het zo berucht was. Het verloop van het gevecht hebben we behouden, net zoals de woorden die toen zijn uitgesproken en uiteraard ook de winnaar. Alleen was dat gevecht totaal niet filmisch. Die ridders zagen eruit als enorme blikken dozen, met enkel een dunne kier in de helm om door te kijken. In de film zie je de helft van ons gezicht, wat veel eleganter is. Samen met de stuntcoördinator heeft Ridley Scott ook een echt spectaculaire gevechts choreografie ontwikkeld.»

Waarom was Ridley Scott de ideale regisseur voor deze film?

«Ik wist het zodra ik de titel van het boek las. Ridleys allereerste film heette trouwens ‘The Duellists’. Ik heb een jaar of zeven geleden al eens met hem samengewerkt voor ‘The Martian’, en dat was een heerlijke ervaring. De energie die je bij hem op de set voelt, is ongelooflijk. Hij werkt constant met vier camera’s tegelijk, waardoor je geen moment stilstaat.»

Hoe was het om na meer dan 20 jaar nog eens een script te schrijven met Ben Affleck?

«Spannend. We hadden er wat schrik voor. Bij ‘Good Will Hunting’ waren we enorm weinig efficiënt. We wisten niet waar we mee bezig waren en schreven duizenden en duizenden pagina’s waar we dan een script van 130 bladzijden uit puurden. Intussen begrijpen we gelukkig al beter hoe je zo’n verhaal moet structureren.»

The Last Duel**

Redenen genoeg om uit te kijken naar de samenwerking tussen regisseur Ridley Scott (‘Gladiator’) en het duo Damon-Affleck. En zeker voor een gespierd kostuumdrama dat de vele gezichten van toxische mannelijkheid onder de loep wil nemen. In dit geval gaat het om een middeleeuws fresco dat een verkrachtingszaak bekijkt vanuit drie perspectieven: de echtgenoot (Matt Damon), de beschuldigde (Adam Driver) en het slachtoffer (Jodie Comer). Alleen klinkt het vrouwelijke standpunt zo heilig dat het mannen die zich niet geroepen voelen om naar vrouwen te luisteren en hen te respecteren niet bepaald op andere gedachten zal brengen. We waarderen de inspanning, maar als het onderwerp je interesseert, raden we eerder series als ‘The Morning Show’, ‘BoJack Horseman’ en ‘I May Destroy You’ aan, die veel complexer en onderhoudender zijn.