Enkele jaren geleden kon De Reede al eens een tijdelijke expo met een versie van ‘De Schreeuw’ organiseren, maar nu kan dankzij een schenking permanent een litho van het kunstwerk worden getoond. «Eigenlijk is zo’n zwart-witversie zelfs mooier en pakkender dan een geschilderde kleurenversie», zegt Harry Rutten, oprichter van De Reede. Deze versie is afkomstig uit een Amerikaanse privécollectie. Hoeveel de schenkers hebben betaald, wordt niet bekendgemaakt.
Band met Antwerpen
‘De Schreeuw’ heeft meteen een ereplaats gekregen in de Munch-zaal van het museum, dat intussen maar liefst 35 werken van de Noorse artiest in bezit heeft. «Munch heeft een band met Antwerpen: hij kwam hier in 1885 naartoe om te exposeren op de Wereldtentoonstelling», weet Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA). «Jammer genoeg had hij daar toen weinig succes mee. Met de komst van ’De Schreeuw’ is dat historisch euvel alvast verholpen.»
Vier versies, dertig litho’s
De Reede is van oorsprong een privé-initiatief, maar opgericht als stichting van openbaar nut. Net als de andere werken uit de collectie is ‘De Schreeuw’ nu bezit van de stichting en is het volgens Rutten dus gegarandeerd dat het werk permanent publiek getoond blijft worden.
Van ‘De Schreeuw’ bestaan vier geschilderde versies en een dertigtal litho’s. Slechts een handvol landen beschikken over een publiek toegankelijke versie van het iconische expressionistische werk.