«Ik ben enorm blij dat ik doorduwde om het autoviaduct te slopen en te vervangen door een mooie boulevard met veel plaats voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en nieuwe bomen. Niemand kan zich vandaag nog dat betonnen gevaarte voorstellen op die plaats. En avant nu om de gedetailleerde plannen in te dienen zodat de werken kunnen starten», zegt Smet.
Groener en leefbaarder
«De Reyerslaan maakt deel uit van onze plannen om de drukke invalswegen om te vormen tot intermodale stadsboulevards: vlot en bereikbaar voor alle modi, groener en leefbaarder voor alle bewoners. We doen dezelfde oefening als bij de Van Praetlaan en de Vuurkruisenlaan aan het einde van de A12: we halen een aantal rijstroken weg en maken plaats voor een groene, vlotte en leefbare toegangspoort voor iedereen», vult huidig minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) aan.
Na de afbraak van de viaduct liet Smet de tunnels van het nabijgelegen Reyerscomplex volledig renoveren en de Reyerslaan tijdelijk herinrichten en een studie uitvoeren over de toekomst van de laan.
Op basis hiervan ging Brussel Mobiliteit in overleg met urban.brussels aan de slag om de toekomstige stadsboulevard vorm te geven. Het stedenbouwkundig attest legt alle inhoudelijke principes van de toekomstige heraanleg vast. Brussel Mobiliteit moet nu de finale detailplannen afwerken en indienen zodat het een bouwvergunning kan krijgen en de werken snel kunnen starten.
De Reyerslaan wordt van gevel tot gevel heraangelegd tussen het Meiserplein en de Lambeaulaan met brede voetpaden en afgescheiden tweerichtingsfietspaden of fietsstraten. Centraal worden in beide richtingen twee rijstroken voor wagens voorzien. Op enkele plaatsen, zoals bij tunnelingangen en -uitgangen wordt een invoegstrook voorzien.