Het aandeel Euro 4-dieselvoertuigen, die vanaf 2022 verboden zijn, is sterk gedaald. Het ging van 14 procent in het derde kwartaal van 2018 (lancering van de LEZ) naar 3 procent aan het begin van het jaar, of een daling van ruim 78 procent. Het gaat om de laatste generatie dieselvoertuigen die niet met een roetfilter moesten uitgerust zijn.
Globaal gezien is het aandeel dieselvoertuigen gedaald tot onder de 40 procent in 2022, terwijl het 62 procent bedroeg voor de invoering van de LEZ. Deze daling is in het voordeel van de benzine-, hybride en elektrische voertuigen. Ongeveer 50 procent van de auto’s die in het Brussels Gewest rondrijden is benzine, bijna 8 procent hybride en iets meer dan 1 procent elektrisch. Bij bestelwagens blijft het aandeel van diesel dominant, ondanks een lichte toename van benzinemotoren en elektrische motoren.
Luchtkwaliteit profiteert
De verandering van het wagenpark heeft een positief effect op de luchtkwaliteit. Tussen juni 2018 en oktober 2021 verminderde de uitstoot van stikstofoxide (NOx) met 21 procent, PM 2.5 (fijn stof) met 26 procent en black carbon (roet) met 59 procent. In 2021 werd voor het tweede jaar op rij in alle meetstations de wettelijke jaargrens voor NO2-concentraties (stikstofdioxide) in de lucht (40 µg/m³) gerespecteerd.
Het Brussels Gewest steunt Brusselaars die kiezen voor duurzame mobiliteit via de LEZ-premie voor professionals en de Brussel’Air-premie. Ongeveer 1.700 Brusselaars hebben van de Brussel’Air-premie geprofiteerd sinds de lancering ervan in maart 2022. De meesten van hen zijn gezinnen met een laag inkomen.
De volgende mijlpaal is het verbod op EURO 5-dieselvoertuigen en EURO 2-benzinevoertuigen in 2025. Dat zal een sleutelrol spelen bij de vermindering van de NOx-uitstoot. Brommers en motorfietsen worden vanaf 2025 in de kalender opgenomen, net als vrachtwagens.