Oprichters Take Eat Easy en Djump lanceren elektrische fiets

Oprichters Take Eat Easy en Djump lanceren elektrische fiets

De Brusselse start-up Cowboy heeft vandaag een slimme elektrische fiets gelanceerd die via een app verbonden kan worden met de smartphone. De jonge ondernemers achter Cowboy zijn de medeoprichters van de voormalige maaltijdleverdienst Take Eat Easy en de voormalige autodeeldienst Djump. Ze willen de Belgische consument warm maken voor "een slimme elektrische stadsfiets in het topsegment, aan de laagst mogelijke prijs". De fiets is vanaf nu te koop op hun website aan 1.790 euro, "terwijl een kwaliteitsfiets vandaag tussen 3.000 en 5.000 euro kost". Cowboy is het geesteskind van Adrien Roose en Karim Slaoui, beiden oprichter van Take Eat Easy (dat zijn activiteiten intussen stopgezet heeft), en Tanguy Goretti, die aan de basis stond van Djump (een concurrent van Uber die zijn diensten stopte in juni 2015). Het drietal richtte de nieuwe start-up op in januari 2017. Ze wisten 2,4 miljoen euro op te halen bij investeerders.

Cowboy heeft een mobiele app ontwikkeld om de fiets te verbinden met een smartphone. Via de app kan je je elektrisch vervoermiddel veilig aan- en uitzetten. Bovendien zie je de snelheid, de afgelegde afstand en andere gegevens. Daarnaast bevat de app ook navigatie en GPS-tracking.

Het intelligente motorondersteuningssysteem bevat sensortechnologie die snelheid en koppeling meet. Die technologie past zich intuïtief aan aan de stijl en de snelheid van de gebruiker door extra steun te geven wanneer hij begint te trappen, versnelt of bergop rijdt. De batterij heeft een bereik van 50 kilometer, waarna je ze 2,5 uur moet opladen.

Fiets en batterij wegen samen 16,1 kilogram, waarmee de e-bike van Cowboy volgens de bedenkers een van de lichtste elektrische fietsen op de markt is.

De start-up mikt vooral op mond-aan-mondreclame, maar kan ook uitpakken met enkele prijzen. Zo ontvingen ze in juli een eerste prijs op Eurobike, het belangrijkste fietssalon in Europa. Een maand later volgde een tweede onderscheiding. De oprichters willen hun product ook snel in onze buurlanden lanceren.

Bron: Belga