Energiebedrijf ENI heeft een boete gekregen van 5 miljoen euro voor het misleidend in de markt zetten van zijn dieselbrandstof als "groen". Dat heeft het Italiaanse antitrustagentschap AGCM vandaag gemeld. De Italiaanse energiereus gebruikte slogans zoals "groene diesel" om zijn Eni Diesel+ brandstof te promoten, die een biodieselcomponent bevat geproduceerd uit plantaardige oliën. ENI zei dat het gebruik van de brandstof kan resulteren in lagere emissies en een lager brandstofverbruik. Volgens AGCM waren die beweringen overdreven, onvoldoende gefundeerd en niet volledig toewijsbaar aan het gebruik van biodieselcomponenten.
ENI heeft laten weten te stoppen met de Eni Diesel+ reclamecampagne en niet langer het woord "groen" te gebruiken voor het promoten van autobrandstoffen. Het bedrijf tekent wel beroep aan tegen de boete. Het benadrukt dat Diesel+ milieuvriendelijker is dan andere brandstoffen en dat officiële tests een significante reductie uitgewezen hebben van verbruik en uitstoot door auto's.
Bron: Belga