School geeft studenten opdracht om ‘ideale christelijke vrouw’ samen te stellen

School geeft studenten opdracht om ‘ideale christelijke vrouw’ samen te stellen
Foto Pexels

Een katholieke middelbare school in Australië heeft hun leerlingen wel een heel bizarre test gegeven. Mannelijke studenten uit St Luke’s Grammar School in Sydney kregen de opdracht om aan te duiden welke «eigenschappen ze belangrijk vinden in een meisje». De jongens uit het vierde middelbaar konden kiezen uit «kwaliteiten» zoals populariteit, aantrekkelijkheid, «heeft een auto» en maagdelijkheid. Elke student kreeg 25 punten om ‘uit te geven’. Eigenschappen als maagdelijkheid en loyaliteit waren erg duur met wel zes punten per eigenschap. Oogkleur en generositeit kostten slechts één punt. Andere eigenschappen waren bijvoorbeeld «geweldige kusser» en «comfortabel tijdens momenten van stilte».

Maagdelijkheid bewaren tot het huwelijk

Vrouwelijke studenten kregen dan weer een heel andere opdracht. Ze kregen enkele artikels om te lezen over het «belang van maagd blijven tot het huwelijk».

Enkele leerlingen vonden de opdracht schandalig en besloten de oefening op sociale media te delen. Een vrouwelijke student vertelt in de Sydney Morning dat «alle meisjes het walgelijk en beledigend vonden.»

Verontschuldigingsbrief

De directeur van de school, Geoff Lancaster, zou de ouders van de leerlingen een verontschuldigingsbrief hebben gestuurd, aldus The Independent. «De docent heeft spijt van zijn daden», schrijft hij in de brief. «Dit semester hebben de studenten geleerd over complexe kwesties als consent (wederzijdse toestemming) en toxic masculinity. We hadden het ook over de negatieve berichtgeving over relaties in vergelijking met Gods plan voor sterke, gezonde partnerschappen waarin alle mensen elkaar als gelijken respecteren. St Luke’s is altijd een school geweest - en zal altijd een school blijven - die alle studenten respecteert, waardeert en eert», aldus Lancaster. De directeur beloofde persoonlijk toe te zien op de volgende lessen van het vak.

In een verklaring aan een ander blad, The Herald, vertelt Lacaster dat «ondanks de beste inspanningen om respect, gezonde relaties, gendergelijkheid, consent en inclusiviteit aan te leren, doen we niet alles altijd goed. Vorige week is een goed voorbeeld van hoe de beste bedoelingen vreselijk mis kunnen lopen.» De docent die de opdracht gaf, zou zich nu vrijwillig hebben teruggetrokken terwijl de zaak onderzocht wordt.