Concreet zijn de motorkap, het dak en vloerpanelen van de kofferbak van karton gemaakt. Geen gewoon huis-, tuin- en keukenkarton, maar wel gerecycleerd honingraatkarton dat werk versterkt met een plastic coating. Het karton, dat werd ontwikkeld in samenwerking met de Duitse chemiereus BASF, kan het gewicht van een volwassene dragen, klinkt het.
Het karton is - half zo zwaar als het traditioneel gebruikte staal - is een van de manieren om onder meer gewicht te besparen. De voorruit is ook loodrecht, om de hoeveelheid gebruikt glas te beperken.
Tegen de stroom in
Het prototype «gaat in tegen de huidige trends in de auto-industrie naar steeds zwaarder, complexer en duurder elektrisch gezinsvervoer», stelt Stellantis, het moederbedrijf van Citroën. Het streeft «naar een optimaal levenscyclusbeheer door gewicht en complexiteit te verminderen en gerecycleerde en recycleerbare materialen te gebruiken».
De ‘oli’ is ook de eerste auto die het eerder deze week voorgestelde nieuwe logo van Citroën draagt. Het gemoderniseerde logo zal vanaf midden 2023 geleidelijk toekomstige producten en concepten sieren.