«We zoeken continu naar manieren om een cold case onder de aandacht te brengen», zegt de politiewoordvoerder. «Deze zaak is geschikt omdat we zo’n duidelijk signalement van de dader hebben. De kracht zit ’m in een beeld: dat zegt meer dan duizend woorden. We hopen zo ook mensen aan te spreken die moeite hebben met lappen tekst. Mogelijk geldt dat laatste voor de naasten van de dader.»
Peter R. de Vries
Het idee komt uit de koker van stripuitgever Seb van der Kaaden. Die was dit voorjaar bezig met een glossy over de Nederlandse misdaadjournalist Peter R. de Vries. Hij legde hem het idee voor. «Ik moest hem overtuigen, maar dat was niet moeilijk. Hij zag het verstrippen als een goede manier om opnieuw aandacht voor een zaak te genereren en wilde samenwerken», zegt Van der Kaaden. Na de dood van de misdaadjournalist besloot hij het plan door te zetten.
De strip telt twee pagina’s en is gemaakt door Meinte Strikwerda en Anco Dijkman. Het beeldverhaal wordt door de politie via sociale media verspreid. Van der Kaaden verwacht dat het een succes wordt.