De meeste brouwerijen doen hun uiterste best om een zo lekker mogelijk resultaat op tafel te kunnen zetten. Om hun klanten te bekoren en om nieuwe Bourgondiërs te verleiden. En hoewel dat doorgaans ook geldt voor New Belgium, slaan ze met Torched Earth (een nieuwe versie van hun bier Fat Tire) resoluut een andere weg in.
Torched Earth
De naam op zich is al weinig aanlokkelijk - Verbrande Aarde - maar bovendien is ook de smaak niet wat je verwacht van een doorsnee bier. Het gerstenat is in dit geval namelijk amper te drinken en dat is ook nog eens de bedoeling. De brouwerij wil met het brouwsel namelijk bewustzijn creëren over de gevolgen van de opwarming van de aarde op de producten die we dagelijks consumeren - waaronder dus bier.
Bewustzijn
«Duurzaamheid vormde altijd al de kernwaarde van New Belgium. Maar het is soms moeilijk om de gevolgen van de klimaatsverandering aan te tonen. Volgens onze logica zullen mensen de problematiek makkelijker begrijpen wanneer ze zien hoe de klimaatopwarming een specifiek product als bier kan beïnvloeden. (...) De risico’s die we met Torched Earth in de kijker wilden zetten, zijn bosbranden, de ontregeling van zwerflandbouw en extreme weerfenomenen zoals droogte», aldus Cody Reif van New Belgium aan Konbini Food. Door die gevolgen om te zetten in smaken, probeert de brouwerij dus om meer bewustzijn te creëren bij de consument. Benieuwd om te proeven, zijn we niet, maar Torched Earth zet een mens wel aan het denken.