De alternatieve treindienst zorgt ervoor dat tijdens de staking een derde van de treinen zal rijden. Van de IC-treinen, dat zijn de treinen tussen de grote steden, rijdt één trein op twee. Daarnaast rijdt ook één op de drie L-treinen en voorstedelijke S-treinen.
Er rijden bijna geen P-treinen. Dat zijn de treinen die normaal enkel rijden tijdens de ochtend- en de avondspits.
In het grootste deel van de provincies Namen en Luxemburg, een deel van Waals-Brabant (rond Ottignies), alsook tussen Luik en Hoei rijden er geen treinen. Dat komt doordat er onvoldoende personeel beschikbaar is in de seinhuizen van Infrabel in Namen en Luik, dat noodzakelijk is om het treinverkeer veilig te laten verlopen. Ook in een aantal andere stations in het land zullen er weinig tot geen treinen stoppen. NMBS raadt alle betrokken reizigers aan om indien mogelijk thuis te werken of op zoek te gaan naar een alternatief.
Elders in het land zullen de seinhuizen normaal functioneren en kunnen zorgen voor veilig verkeer, waardoor een alternatieve treindienst mogelijk is.
Beschikbaarheid van personeel
De alternatieve treindienst is opgesteld op basis van het personeel bij NMBS en Infrabel dat heeft aangegeven te zullen werken. Het gaat om al het essentiële operationele personeel, zoals treinbegeleiders, treinbestuurders en het personeel in de seinhuizen van Infrabel. Afhankelijk daarvan kan de hinder in de ene provincie groter zijn dan in de andere.
Plan je reis
NMBS raadt haar reizigers aan om hun treinreis goed voor te bereiden, en dat voor ze naar het station gaan. Dat kan via de reisplanner op de NMBS-website of -app, die vanaf donderdagochtend de alternatieve treindienst toont. De schermen in de stations tonen tijdens de staking enkel de treinen die rijden.
De alternatieve treindienst wordt ook gecommuniceerd via de verschillende informatiekanalen van NMBS, zoals de sociale mediakanalen (Twitter en Facebook), de NMBS-website, en de schermen en de aankondigingen in de stations.