«Het doel is om jongeren een jaar lang zelf aan zet te brengen rond burgerschap, democratie en verkiezingen met niet-sturende informatie, acties en evenementen, zodat ze een positieve ervaring hebben met verkiezingen en burgerschap en merken dat hun stem er echt toe doet», klinkt het.
Het is voor jongeren immers erg moeilijk om informatie te vinden die niet van partijen zelf komt. Ook in het onderwijs zijn er geen duidelijke lessen over het politieke landschap of over de impact ervan op het dagelijkse leven van de jongeren, getuigt de 21-jarige Manon Quinet.
Het project voorziet tijdens de zomer in een grootschalige bevraging van jongerenthema’s. In het najaar starten de informatiecampagnes en tegen februari 2024 komt er een «jongerenmaand» vol evenementen, niet-sturende informatiecampagnes en educatief materiaal voor jeugdorganisaties en het onderwijs. Daarnaast roept het project ook scholen op om een ’t Is aan u!-school te worden met leerlingenraden als drijvende kracht. Jongeren die dat willen, kunnen lid worden van Team ’t Is aan u!’. In plaats van klassieke schooldebatten en politici aan de spreektafel, wil men jongeren op het podium zetten die vertellen wat er toe doet en waar de politiek van wakker moet liggen.
De Ambrassade werkt voor dit project samen met Bataljong, Mediawijs, de Koning Boudewijnstichting, VRT, Vlaamse Scholierenkoepel, het Europees Parlement, Tree Company, WAT WAT, de Vlaamse Jeugdraad, Waddist en het hele jeugdwerk.