Is het gepast dat een leerling van 9 jaar weet wat menstruatie is? Wil een leerling van zes jaar meer weten over de verschillen tussen jongens en meisjes? En hoe zit dat met leerlingen met een mentale beperking? Sensoa werpt in het persbericht enkele van de vragen op waarmee leerkrachten worden geconfronteerd. Op basis van nationaal en internationaal onderzoek en verwijzend naar de minimumdoelen ontwikkelde Sensoa vier leerlijnen: twee voor het basisonderwijs en twee voor het secundair onderwijs, telkens het regulier en het buitengewoon onderwijs.
Geen richtlijnen
«De leerlijnen zijn geen richtlijnen, ze bieden handvaten, helpen leraars die uiteindelijk zelf kiezen. Zij kennen hun leerlingen immers het best. De leerlijnen lijsten op welke informatie relevant is voor elke ontwikkelingsleeftijd, en zijn gebaseerd op de relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren in Vlaanderen», aldus Sensoa. Ze bevatten ook telkens een link naar pagina’s waar leerkrachten onder meer praktijkverhalen en een situering van de seksuele ontwikkeling van elke leeftijdscategorie vinden.
«We wisten dat leraars zaten te wachten op duidelijke en heldere leerdoelen,» zegt Wannes Magits, beleidsmedewerker jongeren bij Sensoa. Voor leraars is het ook belangrijk dat ze hier niet alleen voorstaan op school. Sensoa hoopt dat zoveel mogelijk scholen ook de randvoorwaarden waarmaken, zoals een duidelijk beleid ontwikkelen rond relaties en seksuele gezondheid, luidt het nog.