Het aantal Brusselse daklozen en drugsverslaafden zit sinds vele jaren in de lift. Ook de metrostations hebben veelvuldig te maken met overlast vanwege daklozen en drugsverslaafden. Dit leidt tot een gevoel van onveiligheid bij zowel de reizigers als het personeel van de MIVB. Zo zijn de klachten van de reizigers op twee jaar tijd meer dan verdubbeld.
«Het probleem ondermijnt zo de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer», zegt MIVB. «Bovendien vormen het metroverkeer in de tunnels en de aanwezigheid van 900 volt daarin een reëel risico voor het rondzwervende en verslaafde publiek, maar ook voor de kritieke infrastructuur zelf die aanwezig is in ondergrondse stations. Tot slot is het metronetwerk geen plek waar de sociale diensten zwervers of verslaafden op een goede, menselijke manier kunnen opvangen», zegt de vervoersmaatschappij.
De Brusselse vervoersmaatschappij wil inzetten op een globale aanpak voor het fenomeen. Daarvoor wordt de mosterd gehaald in Parijs, waar het Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP) eerder al maatregelen nam die zowel sociaal als veiligheidsgericht zijn.
Men wil bijvoorbeeld personeel voorzien om de klok rond te patrouilleren in de metrostations. Zij moeten daklozen en drugsverslaafden doorverwijzen naar de hulpverlening of opvang. Ook moet het aantal patrouilles voor de beveiliging in de metrostations met een derde verhoogd worden. Deze patrouilleurs voor de veiligheid van de stations (PVS), zoals MIVB ze doopte, werden in 2017 ingevoerd na de aanslagen van 22 maart 2016. De opdracht van deze patrouilleurs wordt ook uitgebreid naar het begin en het einde van de nacht, belangrijke tijdstippen voor druggebruikers.
Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be