Via Rate My Deal houdt Testaankoop in de gaten hoe de prijzen van verschillende producten evolueren. «Van de bijna 18.000 deals die Testaankoop volgt, zijn er maar een goeie 4.200 die aan de criteria voor een goede deal voldoen. Dat is niet eens een kwart», zegt woordvoerster Laura Clays.
Zo durven sommige winkels promo’s in de verf te zetten die er helemaal geen zijn. «Wanneer winkels een prijs doorstrepen en er een nieuwe op plakken, of op een andere manier kortingen geven, moet de oorspronkelijke prijs in principe de laagste prijs zijn die de winkel in de 30 dagen voorafgaand aan de korting hanteerde. Maar niet alle winkels houden zich daaraan», luidt het. «Sommige proberen de wet te omzeilen door te werken met een label, bijvoorbeeld een prijs met vermelding ‘Black Friday Deal’.»
Al twee weken koopjes
De consumentenorganisatie merkte ook op dat Black Friday dit jaar al vroeg van start ging. Vorig jaar staken de eerste kortingen zowat tien dagen op voorhand de kop op, maar nu begon er al twee weken op voorhand wat te bewegen.
Naarmate de eigenlijke koopjesdag nadert, neemt het aantal goede aanbiedingen wel toe. «Afgaand op de evolutie van vorig jaar is Black Friday zelf nog altijd hét moment om toe te slaan», zegt Testaankoop. «Op de tweede plaats: Cyber Monday, de maandag erop.»
Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be