Volgens de jaarlijkse barometer van de informatiemaatschappij van de FOD Economie kocht in 2020 73 procent van de Belgen al eens iets online. «Het internet is een gigantisch winkelcentrum geworden, maar je moet er als consument net iets waakzamer zijn dan in fysieke winkels», aldus Eva De Bleeker (Open Vld), staatssecretaris voor Consumentenbescherming.
Te mooi om waar te zijn
De campagne geeft een resem tips om betrouwbare webshops te herkennen: check de identiteit van de koper en controleer het imago van de webshop, vergelijk prijzen, betaal veilig (vermijd webshops die enkel betalingen via overschrijving aanbieden), enz. Eén gouden regel: ga er altijd van uit dat een aanbieding die te mooi lijkt om waar te zijn, dat vaak ook gewoon is.
De FOD Economie dringt er verder op aan wie slachtoffer is of een frauduleuze webshop herkent, dit meldt via het meldpunt van de FOD Economie. Wie zijn geld kwijt is, dient zo snel mogelijk contact op te nemen met zijn bank en een klacht in te dienen bij de lokale politie.