Dat de supermarktprijzen de hoogte inschieten, komt niet als een verrassing. Daltix, een onderzoeksbureau van Colruyt, schat dat de prijzen bij Albert Heijn 7,8% duurder zijn dan vorig jaar. Bij Aldi gaat het om 11,1% en bij Carrefour 11,9%. Deze cijfers zijn minder uitgesproken bij Colruyt en Delhaize, die respectievelijk met 4,3% en 6% stegen.
Alles wordt duurder
Retailexpert Silvie Vanhout legt uit dat merken en supermarkten momenteel hun jaarlijkse onderhandelingen starten over de prijzen, het assortiment en promoties. «Tot nu toe heeft geen enkele supermarkt als eerste de prijzen sterk willen verhogen, terwijl de inflatie nog nooit zo hoog was en de prijsstijgingen al sinds het voorjaar gaande zijn», legt ze uit aan HLN. «Om een voorbeeld te geven: om chocopasta te maken heb je onder andere cacao en melk nodig en die grondstoffen zijn duurder geworden. Maar ook de prijs van het glas van de pot, het plastic van de deksel en het karton van de verpakking zijn gestegen. Tel daar het transport en de lonen van de arbeiders bij op en je begrijpt dat de producent van choco geen andere keuze heeft dan deze verhogingen door te rekenen.»
Een direct gevolg van deze prijsstijging, nu al zichtbaar in onze supermarkten: producten worden schaars. «Momenteel is dat meestal omdat een product echt niet op voorraad is, omdat een producent bijvoorbeeld graan uit Oekraïne nodig heeft. Maar vanaf volgend jaar komt het ook omdat de supermarkt en de leverancier het nog niet eens zijn over de aankoopprijs. Het wordt interessant om te zien hoe deze strijd zich ontvouwt», analyseert Jorg Snoeck, woordvoerder van RetailDetail.
Oorlog in Oekraïne en hitte
Bij onze Franse buren schat NielsenIQ dat het schaarstepercentage in de winkels tussen half juni en half juli 5,3% bedroeg, of 1,2 meer dan in dezelfde periode het jaar ervoor, zo melden onze collega's uit Parijs. Een cijfer dat hier waarschijnlijk gelijkaardig is. «Je moet niet vergeten dat 80% van de wereldwijde import van olie uit Rusland en Oekraïne kwam», verklaart Sébastien Etévé van NielsenIQ het gebrek aan bepaalde producten in de schappen. Maar ook de aanhoudende droogte en bosbranden gooien (letterlijk) roet in het eten. Zo is er in Frankrijk een groot tekort aan mosterd, omdat de mosterdzaadjes vooral uit Canada komen, een land dat te kampen heeft met zware bosbranden. Bij ons zie je vooral een schaarste in waterflessen en barbecueartikelen, legt Carole Nicolas, een andere analist van NielsenIQ, uit: «Het warme weer heeft zeker zijn invloed. er wordt bijvoorbeeld meer water gedronken. Er is dus een kloof tussen vraag en aanbod. De producten vertrekken sneller dan ze kunnen worden aangevuld.»