Vlamingen kiezen de laatste jaren steeds vaker voor de fiets. Naast het woon-werkverkeer zetten steden ook steeds meer in op een betere fietsinfrastructuur. «En meer fietsinfrastructuur leidt automatisch tot meer fietsers», klinkt het.
Dit jaar opende VAB al bijna dubbel zoveel fietsbijstandsdossiers als in 2019 (+ 92,4%). Ook in vergelijking met 2020 (+ 47,9%) en 2021 (+ 32,2%) blijft de stijging zich doorzetten. «De Vlaming kreeg in coronatijd de smaak van het fietsen te pakken», zo verklaart de VAB.
Vooral speedpedelecs blijken gevaarlijk
Daarnaast stijgt het aantal fietsongevallen sterk. Zo registreerde de VAB een verdubbeling van het aantal ongevallen in vergelijking met 2019. Meer nog: in 2022 hebben we op dit moment al meer ongevallen dan in 2021, 2020 en 2019 op jaarbasis.
Bovendien heeft iets meer dan drie vierde van de VAB-fietsbijstand te maken met elektrische fietsen. Pechgevallen met speedpedelecs spannen dan vooral de kroon. Hoewel dit type vervoersmiddel duidelijk aan populariteit wint voor woon-werkverkeer, zag de VAB dit jaar al ruim vier keer zoveel pechgevallen als in 2019.