«Tenzij Wallonië en Brussel (of het federale niveau) een nog hogere reductiegraad halen, dreigen we op Belgisch niveau onder de Europese norm te landen, met mogelijke sancties en extra opgelegde maatregelen tot gevolg», waarschuwt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo.
Vlaamse kmo’s zullen nu een klimaatplan moeten uitwerken wanneer ze nog willen genieten van bepaalde subsidies. «Het is een gezond principe dat wie meer milieu-inspanningen levert, meer wordt ondersteund», zegt Van Assche.
Te weinig laadpalen voor elektrische wagens?
Unizo schaart zich ook achter de andere maatregelen om te vergroenen zoals de electrificatie van het wagenpark, maar uit twijfels over de haalbaarheid hiervan op korte termijn. Volgens Van Assche verloopt de installatie van laadpunten voor elektrische wagens te traag. «Hopelijk is het aangekondigde klimaatbeleid van de Vlaamse regering dé incentive om effectief 100.000 publiekelijke laadpunten te installeren.»