Een groep van meer dan honderd limousinechauffeurs, die als zelfstandige voor het platform van Uber werken, verzamelde omstreeks 11 uur voor het kabinet van Vervoort op de Regentlaan. Daar kregen ze niet meteen gehoor dus besloten ze hun wagens achter te laten en in groep naar het Koningsplein te wandelen. Daar zetelt de Brusselse ministerraad in het Huis van het Gewest. Ook daar kregen ze geen gehoor en dus trokken ze opnieuw naar het kabinet van de Brusselse minister-president. Uiteindelijk volgt nu dan toch een uitnodiging tot een gesprek met Vervoort over de heikele kwestie waar naar schatting 2.000 Uber-chaufeurs zich in bevinden.
«We hopen op een echt overleg, ontvangen worden puur uit beleefdheid heeft geen zin meer. We vragen oplossingen om de situatie te deblokkeren. We staan open voor een echte dialoog», vertelt Asmaa Snaibi, woordvoerster van de Union des Chauffeurs Limousines Belges (UCLB), voor het binnengaan bij Vervoort.
«Dramatische gevolgen voor chauffeurs»
Vandaag rijden in Brussel zo’n 2.000 professionele chauffeurs rond die werken met de Uber-app. Ze hebben een VVB-licentie: een vergunning om voertuig met bestuurder te verhuren. De rechtbank heeft nu geoordeeld dat een stakingsbevel uit 2015 tegen UberPop (toen nog werd gewerkt met particuliere chauffeurs) nu ook geldt voor de professionele Uber-chauffeurs. Ze mogen hun licentie wel behouden, maar niet meer werken met de app. Dat komt omdat de bestaande taxiwet in Brussel dateert uit 1995, dus van voor de komst van de smartphone.
Volgens Laurent Slits, verantwoordelijke van Uber in België, zijn de gevolgen «dramatisch» voor de chauffeurs. «Ze verliezen vanaf vrijdag hun inkomen, dit op enkele weken van Kerst».
Het taxiplatform wijst met een beschuldigende vinger richting de Brusselse regering, die al jaren heeft nagelaten de wetgeving te hervormen. Uber roept de Brusselse regering nu op daar dringend werk van te maken.Het platform heeft intussen ook een petitie gelanceerd om de Brusselse Uber-chauffeurs te steunen. Naar schatting zal vanaf vrijdag slechts 5 procent van de normale capaciteit aan Ubers in en rond Brussel opereren, het gaat om 5 procent chauffeurs met een Vlaamse licentie.