Minister Lydia Peeters heeft op een persmoment aan het verkeersknooppunt van Heverlee, bij Leuven, het werfseizoen 2022 afgetrapt. «Onze snelwegen verbeteren de jongste jaren en met deze werken gaan we nog een stap verder», zegt minister Peeters. «Toch worden we in Vlaanderen nog steeds geconfronteerd met een onderhoudsachterstand. Door te investeren in de renovatie, de vernieuwing en het onderhoud van onze infrastructuur zorgen we voor de noodzakelijke omslag. Zo bouwen we aan een veiliger, vlotter en toekomstbestendig wegennet op lange termijn», aldus de minister.
Naast gewone snelwegrenovatie zijn er ook verschillende werken aan tunnels en bruggen gepland. Onder andere de vernieuwing van de verlichting en wandpanelen in de Kennedytunnel, de aanleg van een calamiteitendoorsteek in de Vierarmentunnel, de grondige renovatie van de Leonardtunnel en de renovatie van het viaduct in Vilvoorde.
Zware verkeershinder
Touring schat dat twaalf werven voor zware verkeershinder zullen zorgen. «We raden iedereen die zich moet of wil verplaatsen aan om eerst eens te kijken naar de situatie op de weg alvorens het traject aan te vatten», aldus Touring.
«Jammer genoeg kan niet op elke werf gewerkt worden aan een regime van 24/7 en kan er niet altijd een alternatieve route worden gevonden of nog kunnen niet altijd alle rijstroken worden behouden gedurende de werkzaamheden», gaat Touring verder. Daar zal de hinder het grootst zijn. Het gaat om werken langs autosnelwegen E17, E34 en Antwerpse Ring in het kader van de Oosterweelwerf, de E313, de E40 Brussel-Oostende, de R8/A19 in Aalbeke, en de renovatie van het viaduct van Vilvoorde op de Brusselse Ring en dit gedurende meerdere jaren.
Voorbereiding nodig
In sommige gevallen zullen alle rijstroken berijdbaar blijven of zullen er alternatieve routes voorhanden zijn. Maar zelfs dan is het belangrijk om voorbereid de auto te nemen. «Alternatieve wegen beschikken in de meeste gevallen helemaal niet over de capaciteit om bijkomend verkeer op te vangen. En de verkeerslichten zijn daar niet steeds op afgesteld. Bovendien kan men langs de alternatieve routes ook werken tegenkomen, bijvoorbeeld in opdracht van de lokale besturen», besluit Touring.
Touring geeft wel aan heel tevreden te zijn over de samenwerking die nu al enkele jaren bestaat met het kabinet Mobiliteit en de diensten van Wegen & Verkeer. «Dat geeft ons de kans om eventueel bij te sturen, andere oplossingen voor te stellen, bijvoorbeeld om werken op gewestwegen en autosnelwegen op mekaar zoveel als mogelijk af te stemmen.»