De omslag naar een elektrisch wagenpark is bij de meeste bedrijven en ondernemingen definitief ingezet. Maar de switch van fossiele bedrijfswagens naar een elektrisch wagenpark roept volgens de enquête bij veel bedrijven vragen op. Het volstaat namelijk niet de werknemers enkel een elektrische wagen te bezorgen. Er duiken extra praktische vragen op, onder meer over de laadpalen, hoe werknemers thuis hun auto kunnen opladen en hoe het zit met de verzekering.
Laden en leveren
De online enquête van AON en FLEET werd tussen maart en april afgenomen bij 200 respondenten. Op de vraag of ze hun wagenpark tegen 2026 volledig geëlektrificeerd krijgen, antwoordt 35,7 procent dat dit niet het geval zal zijn. Meest voorkomende obstakels zijn de laadinfrastructuur (op het werk en bij de werknemer thuis), de lange levertermijnen van elektrische voertuigen en de vrees bij hun werknemers voor een te kleine actieradius.
Ook over de aansprakelijkheid bij schade veroorzaakt door een laadpaal heerst nog veel onduidelijkheid. Op de vraag wie er aansprakelijk is bij schade of brand aan de laadpaal antwoordt 33,7 procent van de respondenten het niet te weten.
Dat bedrijven ook nog een tandje mogen bijsteken in het onder controle houden van die totale kosten, blijkt eveneens uit de enquête. Wie enkel snellaadt met zijn elektrische wagen, is vaak duurder af dan wie benzine of diesel tankt en slechts 31,6 procent van de respondenten probeert dit op de één of andere manier te beperken.