De bedoeling van het proefproject is nagaan of politie en parket de verhoogde instroom aan dossiers kunnen verwerken indien er geen tolerantiemarges of quota’s worden toegepast. Die quota’s zorgen er tot nu toe voor dat op sommige momenten wel en op andere niet werd geflitst. Maar ook de tolerantiemarges gaan er dus uit op die zeven plaatsen uit. Waar men er vroeger pas geflitst werd aan een snelheid vanaf 141 km/u of 147 km/u, zal nu wie 129 km/u rijdt of meer altijd een boete krijgen. Aan de technische foutenmarge van de camera’s wordt niet geraakt.
Lode Craeybeckxtunnel
In Vlaanderen gaat het om de trajecten langs de E19 ter hoogte van de Lode Craeybeckxtunnel in de rijrichting van Brussel en de E314 tussen het klaverblad van Lummen en Halen, in de rijrichting Leuven.
In Wallonië wordt voortaan 24 uur op 24 gecontroleerd op de E42 Fleurus - Jemeppe-Sambre in de richting van Namen, op A7/E19 Seneffe - La Louvière richting Bergen, op de A16/E42 Bernissart - Péruwelz richting Doornik, de A4-E411 Assesse - La Bruyère richting Brussel en op de A54/E420 Charleroi - Pont-à-Celles richting Nijvel.
Nog 36 trajectcontroles worden geactiveerd
Op basis van een monitoring uitgevoerd op dit laatste traject, tussen 1 en 30 september in de richting van Nijvel, werden meer dan vijf keer zoveel hardrijders geflitst. Daarnaast zetten politie en justitie ook volop in op het activeren van trajectcontroles. Momenteel zijn er 72 actieve trajectcontroles verbonden met de gewestelijke verwerkingscentra van de politie. De volgende maanden worden nog 36 trajectcontroles geactiveerd, waarvan 12 in Wallonië en 24 in Vlaanderen.