Onderzoek vrouwenorganisaties: «Er is nog steeds groot taboe op menstruatie»

Onderzoek vrouwenorganisaties: «Er is nog steeds groot taboe op menstruatie»
Foto Pexels

De actie gaat uit van ZIJkant vzw, BruZelle en VIVA-SVV. Met een bakfiets, waarop in grote letters «Always too expensive» staat geschreven, rijden de vrouwenbewegingen rond in Leuven en houden ze halt op enkele drukke plaatsen. Ze roepen mensen op om menstruatieproducten in te zamelen en te doneren. Door de versieringen valt de fiets op in het straatbeeld: de bestuurder heeft een groot pak aan in de vorm van een bloederig maandverband.

Thuisblijven door menstruatie

Uit recent onderzoek van Caritas blijkt dat 12 procent van de meisjes tussen 12 en 25 jaar al eens te kampen heeft gehad met menstruatiearmoede, en dus al een keer te weinig geld had om maandverband of tampons te kopen. Vijf procent van die groep blijft soms thuis omdat ze de juiste producten niet kunnen betalen. Eigen onderzoek van ZIJkant vzw toonde bovendien aan dat tien procent van de jongeren tussen 12 en 30 jaar nog nooit gesproken heeft over menstruatie in het algemeen.

«Er heerst nog een groot taboe rond menstruatie, en menstruatiearmoede in het bijzonder», zegt Julie Van Garsse van ZIJkant vzw. «Wij willen mensen daarbij doen stilstaan: het is niet normaal dat er nog zo veel mensen zijn die hun menstruatieproducten niet kunnen betalen.»

Gratis

De organisaties roepen beleidsmakers op om werk te maken van het probleem. «Het is mogelijk om menstruatieproducten gratis aan te bieden in scholen en op publieke plaatsen. Wie er dan gebruik van wil maken, kan dat. Een andere optie is om de btw op de producten af te schaffen. Een terugbetaling van de kosten via de mutualiteiten, zou ook een realiteit kunnen zijn. In elk geval zijn er voldoende mogelijkheden om een mouw te passen aan dit probleem.»