De handleiding kan volgens het GO! onderwijs antwoorden bieden op allerlei vragen over hoe leerkrachten omgaan met ChatGPT. Ook Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil de leerkrachten begeleiden. «Als artificiële intelligentie steeds meer ingezet wordt in de maatschappij, dan is het aan onderwijsmensen om het een doordachte plaats te geven», klinkt het.
Om te vermijden dat een leerling zijn teksten volledig laat schrijven door de chatrobot wijst het GO! erop dat bestaande tips nog steeds overeind blijven. Het gaat immers om bestaande bezorgdheden, klinkt het, omdat je bijvoorbeeld niet weet in welke mate ouders, broers, zussen en anderen geholpen hebben bij het schrijven. Tussentijdse feedback geven en die ook laten verwerken, leerlingen tussentijdse feedback laten geven op elkaar, een deel van de opdracht in de klas afwerken en bronvermelding vragen of laten aangeven waar de leerling de tool wel en niet gebruikt kunnen in dit opzicht helpen.
Inhoud van opdracht is uitdaging
Bovendien heeft ChatGPT zijn grenzen, zeggen beide onderwijskoepels. Ongewenst gebruik voorkomen kan onder meer door leerlingen vooral in de klas te laten schrijven en te werken rond actuele kwesties (ChatGPT is getraind met data tot en met 2021) waarover online niet veel terug te vinden, raadt katholiek Onderwijs Vlaanderen aan. De inhoud van de opdracht is de uitdaging, voegt GO! toe. Anders gesteld: zoek een actueel of heel specifiek onderwerp, of vraag een heel specifieke touch.
Anderzijds biedt de tool voor het gemeenschapsonderwijs de kans om te werken rond digitale competenties en mediawijsheid, zoals bespreken hoe A.I. tot plagiaat kan leiden en de gegenereerde informatie kritisch onder de loep nemen.