De spoorwegmaatschappij ontwikkelde hiervoor een online aangifteformulier waarop reizigers makkelijk kunnen beschrijven wat hij of zij kwijtraakte. Jaarlijks worden zo tienduizenden verloren voorwerpen aangegeven. Hierna begint de NMBS met de zoektocht. Bovendien houdt de spoormaatschappij de reiziger via mail op de hoogte over de voortgang van de zoektocht.
«Klanten die hun spullen terugkrijgen zijn erg dankbaar. Soms zijn dat eenvoudige voorwerpen met veel sentimentele waarde en dan nemen emoties soms de overhand. Voor anderen die een belangrijk voorwerp verloren hebben, zoals een eindwerk, is de opluchting soms onbeschrijfelijk», getuigt NMBS-medewerker Gérard Guillaume.
Danspaal gezocht
Vorig jaar slaagde de NMBS erin om de helft van de spullen terug te geven aan de eigenaar, een stijging met twaalf procent ten opzichte van 2019. Vaak gaat het om banale gebruiksvoorwerpen die verloren raken, zoals koffers of elektronische apparatuur. Maar toch slaagden sommige reizigers erin om bijzondere objecten zoals een koelkast, een rolstoel, een satellietschotel en zelfs een danspaal te vergeten, klinkt het.