Het mysterie rond vlucht MH370 en zijn 239 passagiers is tot op de dag van vandaag nog steeds niet opgehelderd. Het toestel van Malaysia Airlines met bestemming Peking verdween op 8 maart 2014 van de radar, enkele uren na het opstijgen in Kuala Lumpur. In de Golf van Thailand veranderde het vliegtuig abrupt van koers, om uiteindelijk boven de Indische Oceaan te verdwijnen. Een enorm gebied van zo’n 120.000 vierkante kilometer werd afgezocht, maar het wrak van MH370 werd nooit gelokaliseerd.
De Britse ruimtevaartingenieur Richard Godfrey is al jarenlang in de ban van de verdwijning. Met de Weak Signal Propagation Reporter-technologie achterhaalde hij dat op die noodlottige dag 160 radiosignalen over de Indische Oceaan verstoord werden, terwijl slechts één ander vliegtuig in de buurt van vlucht MH370 vloog – op meer dan een uur vliegen daarvandaan. Volgens Godfrey kunnen de storingen dus enkel veroorzaakt zijn door MH370. Zo kon hij de finale route van het vliegtuig reconstrueren.
Uiteindelijk wijst Godfrey een crashgebied aan van zo’n 300 vierkante kilometer. «In mijn ogen is er geen reden om geen nieuwe zoekactie te organiseren», zo vertelde Godfrey afgelopen zondag op de Australische zender Channel 9. Het gebied zou in slechts een paar weken uitgekamd kunnen worden.
Moedwillige actie van gezagvoerder?
Godfrey onthulde dat zijn onderzoek een ander, huiveringwekkend aspect van de noodlottige vlucht aan het licht gebracht heeft. Het toestel volgde volgens hem geen kaarsrechte koers, maar maakte een aantal mysterieuze cirkelbewegingen boven de oceaan, vergelijkbaar met de ‘wachtcircuits’ die vliegtuigen moeten volgen als het te druk is op een luchthaven om te landen. Dat zou de ‘ghost fly’-theorie, die stelt dat het vliegtuig stuurloos was (bijvoorbeeld omdat de crew bewusteloos is) en de autopiloot overnam tot de brandstof op was, ontkrachten. «Waarom zou je anders twintig minuten lang in een wachtcircuit vliegen?», aldus Godfrey. «Vermoedelijk trachtte de gezagvoerder te communiceren met de Maleisische overheid, wou hij nagaan of hij gevolgd werd of wou hij simpelweg denktijd.»
Als de nieuwe theorie van Godfrey waar is, zou die meer geloofwaardigheid geven aan het scenario dat de gezavoerder het vliegtuig moedwillig in de oceaan heeft doen crashen.
Ook de verantwoordelijke van de eerdere zoekoperatie naar MH370, Peter Foley van het Australian Transport Safety Bureau (ATSB), acht het scenario dat de gezagvoerder verantwoordelijk is voor de crash waarschijnlijk. Het ATSB vindt de theorie van Godfrey overigens «geloofwaardig», maar heeft nog geen nieuw onderzoek aangekondigd.