Het metrostation Centraal Station, dat via een tunnel ondergronds verbonden is met het gelijknamige treinstation, is een van de oudste van het netwerk van de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB. Jaarlijks passeren er 4 miljoen reizigers in het station: inwoners van de stad, pendelaars, toeristen. Het station dateert van 1969, sindsdien is het nooit grondig gerenoveerd.
«Levendige ruimte»
Daar komt vanaf 1 maart dus verandering in. Het station wordt gemoderniseerd, vergroot en meer toegankelijk. De lichtinval wordt versterkt en het comfort en de doorstroming worden verbeterd. «Dit alles moet het reizigers makkelijker maken en van het station een echt levendige ruimte maken», zei Brieuc de Meeûs, de CEO van de MIVB, bij de voorstelling van de plannen.
De werken zullen in fases gebeuren: niet alleen om het metroverkeer niet te moeten onderbreken, maar ook om de hinder boven- en ondergronds zoveel mogelijk te beperken. De eerste fase gaat van start op 1 maart. Tegen 2025 moeten de werken grotendeels afgerond zijn die hinder veroorzaken voor het wegverkeer. Twee jaar later moet de volledige renovatie klaar zijn.
Licht, ruimte en kunst
Concreet wordt het station een grotere open ruimte. Perrons worden gerenoveerd en verbreed, door technische lokalen te verplaatsen. Daarnaast is er meer aandacht voor natuurlijke lichtinval, komt er nieuwe, zuinigere verlichting, en worden vloeren, muren en plafonds opgeknapt in lichte kleuren. Naast winkels, toiletten en geldautomaten krijgt het station ook verschillende kunstwerken - het is momenteel nog een van de laatste stations in Brussel zonder. Het station krijgt toegangspoortjes, het KIOSK-verkooppunt wordt heringericht, en het informatie- en signalisatiesysteem wordt vernieuwd.
Verder komen er nieuwe trappen, worden de bestaande liften vervangen en komt er één extra lift. Mensen met beperkte toegang krijgen vanaf de straat rechtstreeks toegang tot de perrons. Roltrappen worden gerenoveerd en er komen er twee bij. «Alle stations van het netwerk worden geleidelijk gerenoveerd om ons hele net toegankelijk te maken», zei Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).
Groen boven
Na de werken aan het station neemt de stad Brussel de ruimte bovengronds onder de hand. Er komt daarbij meer ruimte voor bomen en ander groen. «Doel is om de verbinding tussen het hoger en lager gelegen deel van de stad te verbeteren», zei burgemeester Philippe Close (PS).
Het project is een samenwerking van de MIVB, Brussel Mobiliteit en het federale Brusselfonds Beliris. Het Brussels Gewest financiert het project voor 15 miljoen, Beliris voor 20 miljoen euro.