Het komende jaar zal Metro samen met nog vijf andere ambassadeurs - Joker, Natagora, VBO-FEB, VVSG en MOOOV - mensen bewust maken van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. De vertegenwoordigers werden door minister Marghem en onder advies van een externe jury, gekozen uit 31 kandidaten.
De SDGs zijn 17 doelstellingen rond duurzame ontwikkeling die opgesteld werden door de VN Agenda 2030. Samen moeten ze een actieplan vormen onder meer armoede uit de wereld te helpen, ongelijkheid te bestrijden en klimaatverandering aan te pakken. Om die streefdoelen in België in de kijker te zetten heeft Marghem al voor het tweede jaar op rij ambassadeurs uitgekozen.
Groene bijlage
De kandidatuur van de krant Metro kon de jury overtuigen met onder meer Metro Green. In die bijlage zet Metro alle initiatieven op het gebied van duurzame ontwikkeling en maatschappelijke verantwoordelijkheid in de kijker in de beide landstalen. Vanaf februari wordt er 17 weken lang wekelijks één pagina aan een SDG gewijd.
"Om tegen 2030 de SDGs waar te maken, zijn de initiatieven van de SDG Voices onmisbaar. Ze informeren over de duurzaamheidsdoelstellingen én zetten burgers en ondernemingen aan tot actie", aldus de minister. De campagne moet organisaties doen inzien dat een integratie van de doelstellingen hun duurzaamheid kan verbeteren. Op individueel vlak wil Marghem mensen motiveren om mee te denken over hun bijdrage aan de duurzaamheidsagenda.