Meer depressieve gedachten en angstproblemen bij kinderen en jongeren

Meer depressieve gedachten en angstproblemen bij kinderen en jongeren
Foto Unsplash

Naast de reguliere opdracht kregen de CLB’s de opdracht om het contactonderzoek naar COVID-19 in het onderwijs te organiseren. Bij 69.991 leerlingen en 12.106 personeelsleden van scholen startten de CLB’s het contactonderzoek op. In totaal werden 260.570 leerlingen en 9.118 personeelsleden in quarantaine gezet.

Emotioneel

De emotionele impact van de coronapandemie op de leerlingen komt uit het onderzoek duidelijk naar voren. De CLB’s registreerden 13.834 interventies rond angst-, stemmings- of persoonlijkheidsproblemen. Dat is een stijging van meer dan 87 procent ten opzichte van het schooljaar voordien. De CLB’s zien ook meer dan een verdubbeling van het aantal interventies rond zelfverwonding. Gedragsproblemen kenden een lichte stijging.

Er is ook sprake van een stijging van het aantal verontrustingen. Daar is sprake van als de ontwikkelingskansen en/of de integriteit van een minderjarige zodanig bedreigd zijn dat het CLB de plicht heeft om stappen te nemen om de veiligheid van de minderjarige te waarborgen, zoals de inschakeling van het vertrouwenscentrum kindermishandeling of de jeugdrechtbank. Voor 10.689 leerlingen werd een verontrustende situatie genoteerd, een stijging met 28 procent tegenover het schooljaar 2019-2020.

Nood aan ondersteuning

De CLB’s benadrukken dat de extra middelen die de overheid had voorzien voor de relance volledig moesten worden ingezet om het contactonderzoek in de bestrijding van de COVID-19-pandemie te organiseren. «Het maakt dat de nood aan extra ondersteuning, als gevolg van de effecten van de pandemie op onze kinderen en jongeren, tot nog toe onvoldoende beantwoord blijft», zegt Stefan Grielens, directeur van Vrij CLB Netwerk. Hij pleit ervoor om de werking van de CLB’s structureel te versterken.