De bonden eisen met het oog op de federale begrotingsgesprekken komende maand voldoende middelen voor de Belgische spoorwegen. Zo kaarten ze bijvoorbeeld de vele geannuleerde treinen door een personeelstekort bij de spoorbedrijven aan. Ze luiden naar eigen zeggen de «alarmbel» zodat dringend maatregelen genomen worden om de achteruitgang van de werkomstandigheden te stoppen. Lees: voldoende middelen voor aanwervingen en om de werkomstandigheden en het welzijn van het personeel te verhogen.
Kans op vermijden staking lijkt klein
De bal ligt volgens de spoorbonden nu in het kamp van de regering. Bij gebrek aan een concreet antwoord zal er 18 oktober effectief gestaakt worden, aldus nationaal voorzitter van ACOD Spoor Pierre Lejeune. De stakingsbeweging zou indien nodig na 18 oktober nog «versterken». De bonden beslisten een «gradueel, toenemend» actieplan.
Enkele dagen voor de stakingsdag zou de federale regering het begrotingsconclaaf aanvatten. De kans dat er tegen 18 oktober een antwoord komt om de vakbondsactie te voorkomen, lijkt dus zeer klein, klinkt het duidelijk bij vakbondsbronnen.
«Mercedes kopen met budget van 2pk»
Ludo Sempels, de voorzitter van de Vlaamse ACOD Spoor, voegt eraan toe dat er momenteel nog geen beheerscontracten zijn. De ontwerpen van beheerscontracten die onderhandeld zijn met kabinet en NMBS en Infrabel en die nu op tafel liggen, zijn volgens hem al heel scherp qua werkingsmiddelen, terwijl er bijkomende middelen nodig zijn.
«We zullen dus onvoldoende personeel kunnen aanwerven om de activiteiten te organiseren op een ordentelijke manier. Men wil kwaliteit, stiptheid, veiligheid, comfort en een uitbreiding van het aanbod. Om dit allemaal aan te bieden, heb je personeel nodig», aldus Sempels. «Je wil een Mercedes kopen, maar je hebt maar het budget van een 2pk», klinkt de vergelijking. «We hebben op dit moment al een tekort aan personeel en het personeelsbestand zal nog afgebouwd worden.»
Bij spoorstakingen geldt al enkele jaren de minimale dienstverlening.