De minimale dienstverlening stond in het regeerakkoord. De directie van het spoorbedrijf en de vakbonden raakten het na maanden onderhandelen niet eens over de modaliteiten, waarna de federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) zelf met een voorstel kwam. De vakbonden zien er een aanslag op het stakingsrecht in.
Zoals verwacht steunden de meerderheid de tekst, PS en Ecolo-Groen waren tegen en cdH onthield zich. De plenaire Kamer moet binnenkort ook nog zijn fiat geven.
Alternatief vervoersplan op voorhand
In zijn eerste voorontwerp voorzag Bellot het 8-4-1-principe. De stakingsaanzegging moest ten laatste acht dagen op voorhand gebeuren en vier dagen voor de staking moest elk personeelslid aangeven of hij of zij aan de actie deelnam. Bedoeling is dat de NMBS een dag voor de staking een alternatief vervoersplan kan bekendmaken aan de reizigers.
Na kritiek van de Raad van State paste de minister zijn ontwerp aan. Als de staking maar één dag duurt, moeten de werknemers ten laatste 72 uur op voorhand aangeven of ze mee staken. Wie eerst beslist had niet te staken, maar dit vanaf een bepaalde dag wel wil doen, moet dat 72 uur op voorhand aangeven. Wie het werk tijdens de staking weer wil hernemen, krijgt 48 uur de tijd om dat aan de directie mee te delen.