"Het personaliseren van reclame is een nieuwe trend", waarschuwde professor Peggy Valcke van de VRM gisteren in het Vlaams parlement. "Dit gebeurt doorgaans op het internet, maar we zien het nu ook op digitale tv verschijnen. Niet alleen de advertenties, ook het media-aanbod zelf wordt overigens meer en meer gepersonaliseerd."
In zijn jaarlijkse rapport gaf de VRM een duidelijke boodschap aan de regering. "Door het gebruik van nieuwe technologieën geeft de consument al dan niet bewust veel persoonlijke informatie vrij. Die heeft potentieel een enorme waarde. De overheid moet waakzaam zijn over de manier waarop deze informatie wordt gebruikt."
"Bijkomende stappen zetten"
Die boodschap heeft mediaminister Gatz goed ontvangen. "Ik wil kijken hoe we hier bijkomende stappen kunnen zetten", stelt hij. Daarvoor schakelt hij de hulp in van de federale ministers die bevoegd zijn voor Privacy om de consument beter te beschermen. Mogelijk worden de taken van de VRM uitgebreid.
Eerder deze week kwam de Europese Commissie al op de proppen met een pakket aan nieuwe privacyregels. Van Europa mogen de gegevens die bedrijven verzamelen via bijvoorbeeld WhatsApp, Facebook Messenger en Gmail niet langer worden gebruikt voor reclameboodschappen op maat. Het gaat daarbij niet enkel om de inhoud van de boodschappen, maar ook om metadata als plaats en tijdstip.